LaWiPi’s klumme: iPhone vs. gPhone part II
iPhone vs. gPhone part II
Så kom der officielt nyt omkring gPhone. Den er blevet kaldt gPhone, der er blevet kaldt Android, den er blevet kaldt HTC Dream, men nu lader navnet til endeligt at være landet på G1.
Der er inviteret til pressearrangement d. 23. september i New York, hvor den vil blive præsenteret og sådan så invitationen ud; et screendump fra telefonen.

Denne klumme vå være styg at læse for ikke-Apple-fans, for jeg er meget partisk -men jeg klør´på alligevel.. (og hvad laver ikke-apple-fans på iPhonguide.dk?)
Jeg har tidligere skrevet om de spæde rygter der var om gPhone, i klummen iPhone vs. gPhone og nu er der så kommet lidt virkelighed ind over også. Jeg synes det er rigtigt spændende! Rigtigt, rigtigt spændende! I min verden er iPhone pt. sine konkurrenter overlegen, men det tror jeg bliver lavet om på når G1 lander. Jeg tror at G1 vil lukke det hul som iPhone har i forhold til feltet (hvis der lige skal gå lidt Jørgen Leth i den). Jeg kunne dog godt tvivle på om G1 ville kunne overtage føringen fra iPhone, forstået således at den ligefrem vil få eksisterende iPhone-brugere til at skifte hest, men den vil nok kunne kapre markedsandele fra folk som står foran at skulle anskaffe sig en smartphone for første gang (eller hvis den bare er hysterisk billig). De tekniske specifikationer på G1 er jeg sikker på vil være iPhone overlegen, men det er sket før i historien at det tekniske set bedste produkt ikke er blevet det mest sælgende, det kan man bla. læse om i min klumme iPorn, hvor jeg har skrevet om duellen mellem VHS og Betamax.
Om G1 vil hugge markedsandele, vil jeg forsøge -i bedste teleanalytiker stil- at foretage en lidt mere grundig og underbygget gennemgang, lidt længere nede i min klumme.
Det, der gør G1 interessant er symbiosen mellem HTC og Google. HTC er i min bog de næstbedste til at designe smartphones, hvorimod de er foran Apple på de tekniske specifikationer. Jeg er kæmpe Google fan, og bruger dagligt deres programmer, lige fra G-mail, til G-cal, til Picassa, til deres søgemaskine, til deres gratis 3D tegneprogram Google SketchUp og til Google Crome. Software lavet af Google, kan næsten ikke andet end at blive godt!
Google Crome
Og apropos Google Crome… Den kom for et par uger siden til Windows og nu er det også lige kommet til Mac. Den er lanceret som en browser til at konkurrere med Safari, Firefox, og Interenet Explorer. Det særlige ved Crome er at den kører forskellige processer i hvert sit faneblad, og går en af disse ned, påvirker det kun fanen og ikke hele programmet, som tilfældet bl.a. er med Internet Explorer i dag. Hvorfor er det så relevant når man ser på hjemmesider, er det ikke mere relevant for afvikling af programmer? -JO!
Crome er således Googles webbaserede styresystem, der kan afvikle web-apps suværent. Hvem er det der styrer indenfor webapps? Det er der vist ingen tvivl om; Google.. Når Google får sat stumperne rigtigt sammen (den er stadig i Beta), og kommer op i tempo kan det blive rigtig grimt for Microsoft. Apple rammes nok ikke ligeså hårdt, da de jo ikke kun beskæftiger sig med software, som Microsoft.. Men det var Crome på pc’ere. Jeg er sikker på at Crome også skal bruges i mobiltelefoner, og at Crome bliver den browser, der skal den bruges i G1: Crome er G1′s version af Safari.
Hugger G1 markedet fra iPhone?
Det bliver spændende at se hvad ankomsten af G1 medfører.
-Tager den store markedsandele fra iPhone? Den vil nok tage de markedsandele som nye smartphoneejere genererer, men spørgsmålet er hvor store, og det kommer til at afhænge af mange mange faktorer:
- Rent teknisk skal G1 kunne det iPhone3G kan og det iPhone3G ikke kan; understøtte A2DP bluetooth, have flere MP i kameraet, understøtte MMS og understøtte copy-paste.
- Softwaren skal være i orden
- Der skal være samme muligheder –eller bedre- for anskaffelse af 3. parts programmer, via Android Market, som der i dag er i Appstore. (Android Market er Googles version af Appstore)
- Hernæst skal den være lækker at bruge, og den må ikke fremstå som en kopi af iPhone. Folk vil hellere have originalen end kopien. Den skal enten være bedre, -eller slet ikke minde om iPhone.
- Den skal være godt designet, og se lækker ud.
Og på “Nu” går der teleanalytiker i den.. NU!
Så tager vi lige punkterne igennem, og kigger lidt mere grundigt på dem (så’n da):
Vedr. 1) Det skal HTC nok have fod på, det er jeg sikker på
Vedr. 2 ) Det skal Google nok have fod på, det er jeg sikker på
Vedr. 3) – og nu bliver det lidt længere:
Det kunne godt ligne Google selv at lave nogle killer-apps, og proppe dem i Android Market, så det får kvalitet fra dag 1. De har også haft SDK’et ude i længere tid, hvilket betyder at der er potentiale til mere gennemarbejdede apps, og så har Google ikke de samme stramme restriktioner som Apple pålægger app-store. Det taler for kvaliteten i Android Market, og for at det skal blive en succes.
Det, der taler i mod eller i hvert fald rejser store spørgsmål er: Hvor attraktivt er det at udvikle til Android i forhold til iPhone? –en ny platform frem for en etableret og succesfuld platform. Hvordan er fordelingen af indtægterne? -Er det ligeså lukrativt for udviklere at udvikle til Android? Dette punkt med 3. partsprogrammer er så vigtigt, fordi det er her at man via et simpelt distributionssystem kan tilføje funktioner til iPhone og G1, som vil være i stand til at gøre telefonerne “evigt unge”; have de seneste nye og spændende programmer, selvom hardwaren er ½-1 år gammel.
Vedr. 4) & 5)
I det følgende går jeg ud fra at G1 ser ud, som den gør på de billeder der er lækket. 
For Apple brugere er design enormt vigtigt, og umiddelbart kunne det godt –på det punkt- se ud til at halte lidt, for G1. Apple har Jonathan Ive som chefdesigner, han har meget magt i Apple, og alle Apples produkter skal forbi ham og godkendes. Det sikrer den kontinuitet der er i Apples produkter, og som har gjort dem berømte i designkredse. Han er sygelig dygtig –og har høstet adskillige priser for sit design. Den er svær at konkurrere med, jeg tror ikke der er mange der tør stille deres design op til sammenligning med hans arbejde, og det tror jeg dybest set heller ikke, at det er det Google og HTC vil.
De har for det første lavet G1 hvid (med leopardbaggrund!! – hvor er det billede taget, på et bordel?) Hernæst har de et slide-qwerty-keyboard, og jeg tror det er meget bevist at de ikke vil forsøge at minder om iPhone. Med det fysiske qwerty-keyboard, mener jeg at det er Palm og BlackBerry, der er udpeget som G1′s nærmeste konkurrenter. Groft sagt er Palm og BlackBerry praktiske og iPhone flot. Nu kommer G1 og bliver en mellemting mellem praktisk og flot. Jeg tror ikke at iPhone-ejere vil skifte deres telefon ud for en G1 –den ser sgu bare ikke lækker nok ud- men jeg kunne godt forestille mig at Palm- og BlackBerry-ejere ville gøre det; På kødmarkedet og i fredagsbarer vil det være det der hedder “at scorre opad”.. :-)
Kom glad, G1 !
Med det betyder ikke at de hos Apple skal læne sig tilbage. De skal lægge sig i selen, skal de! -og bl.a. få copy-paste’n og A2DP mv. på plads, så der ikke er mulighed for at kunne påpege åbenlyse tekniske mangler ved deres telefon. Hvis der er for mange åbenlyse tekniske mangler ved iPhone ift. G1, så vil iPhone alene på den baggrund, kunne blive dømt ude af de potentielle købere i deres overvejelser, og antallet af solgte iPhones vil i nogen grad stagnere. Det er derfor jeg glæder mig til G1’s komme. Ikke fordi jeg vil have en, men fordi jeg forventer at det vil få Apple til at anstrenge sig endnu mere! Både med teknik men også med software; lukke de huller der er, og få rettet op på de sidste mangler.
-Giv os nu A2DP og copy-paste, Apple! Jeg håber at G1′s komme vil hjælpe dem til at få fingeren ud..
Virksomhed skifter til iPhonen pga. bedre sikkerhed
Nu kan du redde et still-billede ud af videooptagelsen
Ugens mock-up: iPhone inspireret af Apples Magic Mouse
Der er udfordringer i en flad men udviddet version af Rubik’s Cube
Steve Jobs var tæt involveret i designet af en iPhone med større skærm
Spring ud i det mørke rum, men sørg for at lande det rigtige sted
Æd en masse insekter, men vogt dig for de farlige
Apple: Den nye iPad har skiftet navn
Giv dit musikbibliotek på iPaden et personligt præg
Post-apokalyptisk spil spår om affald, som omdannes til destruktive monstre.
15,4″ retina-skærm allerede i produktion
Alle detaljer om ny MacBook afsløret
Apple-bestyrelsesmedlem: Apple rykker snart ind i folks dagligstuer
Mediedirektør: Apple TV gør intet for at hjælpe med at få internetmateriale på ens TV
Rygte: Apple vil købe TV-producenten Loewe
Bestyrelsesmedlem hos Foxconn: Vi gør os klar til produktion af Apple-fjernsyn
Opdatering til Apple TV giver preview i HD
Martin
Rigtigt god læsning igen.
Billedet af HTCen er lidt for meget windows-plastik til mig. Men jeg tror der er en rigtig stor del af iPhone-ejerne der godt kunne lokkes over til den. Pris spiller jo altid en vigtig rolle for folk. Uden iPhonens hype tror jeg dog det bliver svært at gøre den så “cool” at den bliver en alvorlig trussel for iPhonen.
Vi kan jo altid diskutere iPhone og specifikation herfra og til verdens undergang, men det er der ingen grund til. En ting vi glemmer er at Apple lagde grunden til iPhonens succes med sine iPods. Alle kender iPods og iPhonen er “jo en iPod med telefon”, var salgsargumentet i starten. iTunes Store, er den joker Apple hver gang bruger til at slå de andre afspillere og da Apple har nået af få gang i App Storen i god ting har de også et forspring der. Det er dog ikke så stort som det var med musik, men mon ikke det er stort nok.
Jeg glæder mig over, at mobil-”krigen” skal udkæmpes på det det hele handler om; indhold og brugervenlighed. Alene det at fokus er flyttet derover og ikke længere er på “med den nye Nokia kan du hente 60 milliarder åndsvage ringetoner og latterlige baggrundsbilleder med hampblade og små “nuttede” katte” er et kæmpe fremskridt. Så velkommen til Google.
/martin
19. september 2008 @ 10:24
LaWiPi
Jeg har siden jeg skrev klummen, læst at prisen for G1 skulle blive 199$ dvs. det samme som iPhone3G. Det bliver således op til Teleudbyderen (T-Mobile) at afgøre om den bliver et billigere bekendtskab end iPhone3G.
Jeg skrev også at jeg ikke mente at HTC ville turde lave noget, der direkte kunne sammenlignes med Jonathan Ive’s produkt. Det turde de de så godt, alligevel..
Den hedder HTC Touch HD, og det er noget nær det tætteste man kommer på en iPhone-efterligning (i vesten). C4 UR CELF:
http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=1868.
Den rammer efter sigende butikkerne før jul.
19. september 2008 @ 10:32
Martin
Jaaaa, den er da i nærheden, men der er stadig for mange knapper og et unødvendig firmanavn på forsiden. I øvrigt har den da en windows-logo i toppen, så der er nok ikke den der skal gøre Android.
Egentlig minder den mig mere om den falske iPhone jeg havde inde engang. Der er et eller andet udefinerligt over den der signalerer discount – selvom det selvfølgelig er svært at bedømme ud fra en enkelt billede. Jeg venter stadig spændt på Googles styresystem og hvad der ellers følger med.
I øvrigt er jeg Apple-mand så jeg gider ikke engang overveje andet.
19. september 2008 @ 12:45
Martin
Ja, så kom “vidunderet”: http://iphoneguide.dk/nyheder/den-første-seriøse-iphone-konkurrent-præsenteret/
Jeg er meget overrasket over hvor sølle den ser ud. Den er jo slet, set ikke iPhonen overlegen som jeg havde forventet.
/martin
23. september 2008 @ 19:19
LaWiPi
[Jeg kan ikke poste kommentaren under "den første seriøse.." så her kommer den:]
Jeg er lidt tilbageholden med at svine den til for, det var netop det, alle andre gjorde da iPhone kom.. Og jeg gider ikke at stå og ligne en intolerant iPhone-fanatiker. (Det minder lidt om sgu selv-censur..!) Men jeg ER skuffet over G1. Bare sådan en detalje som kameraet.. Mange piver (inkl. mig selv) over de 2 MP på iPhone. Så kommer G1 med 3MP. -1 sølle MP er ikke nok til at tale om en forskel, der ville kunne få afgørende betydning, mener jeg. Det ville et 4MP nok godt gøre.. hvorfor gjorde de ikke det?
-Skyldes det at de 11. juli blev udmanøvreret af Apple og de nye lave priser? (altså lave priser i indkøb) og at der dermed ikke er råd til at 4 mp kamera ind i?
Ja, jeg er enig med dig i alle punkterne. Specielt pkt. 4) med den vildfarne Politiken journalist, har jeg også revet mig i håret over. -og ledt febrilsk efter et sted at kommentere det på pol.dk, men uden held.
)
-Jeg tror ikke Vigil har forstået at man OGSÅ med G1 binder sig i 2 år i US. Jeg tror det var dét, han ikke havde opfanget, og at iPhonen derfor var laangt dyrere. Det eneste der kan retfærdiggør titlen “Folkets mobil”, er hvis man mener at Apple er elitært.
Men så bliver det en holdning til brand’et. (Varemærket.. Nida
De steder hvor G1 rigtigt høster point er for dem der ikke kan klare Apple; de kan nu få en iPhone bare lavet af Google. Eller for dem der ikke kan klare AT&T; De kan nu få (næsten) det samme hos T-mobile.
Jeg ved ikke nok om data-netværkene i US til at vurdere om T-mobile vil være federe at have sin 3G på. Det jeg tænker på er, om det er samme diskussion som vi herhjemme har med Telia vs. 3G’s net.. Hvor AT&T er Telia og T-mobile er 3G? Jeg aner det ikke, jeg ved bare at under alle omstændigheder er 3G ikke så udbredt i US, som det er i DK.
Og apropos teleselskaber, så har monopolet = T-mobile også kastet sin lange skygge over G1. Samme bindingsperiode på 2 år.. Fri surf op til 1 GB, så lukkes hastigheden ned fra 3G til 50 kbps… BAM!
Alt det fantastiske ved produktet er skal ses i skyggen af et monopol -og det er den gulerod, der er for teleselskaberne i at indgå i sådan et samarbejde.
HVIS nu Apple kaster iPhone ud til alle at kan købe -ingen simlås. Så kan man tale om en “folkets telefon”, og det bliver iPhone!
)
Det kunne Apple godt gøre -de har imodsætning til G1 ikke haft noget teleselskab med inde over udviklingen, som skal have en del af kagen- det er helt op til dem selv, hvor stort et stykke de vil have på hardware-salget. Det kunne være fedt hvis App-store kunne sikre indtjeningen -så der ikke er brug for teleselskaber til at give penge til Apple- Pengene kommer til Apple fra Appstore. (Men det er et job for deres analyse-afdeling om det er en gangbar forretningsmodel. Det opfordres Apple hermed til at gøre..
-De har efter alt at dømme taletid tid hele verden d. 14. oktober.. Sker det dér? -Er det dét der gør at Telias monopol ryger?? -Mine fingre er krydset så hårdt at de er hvide nu, og det er en pest at skrive på tastaturet.. (men jeg u-krydser dem ikke!)
Det eneste argument jeg kan komme på, ville være fedt ved G1 er at (jeg forventer) der vil være perfekt samspil mellem G-mail og G-cal og telefonen. Jeg er stor Google-fan primært pga. G-cal og Gmail. -men det kan Apple overkomme ved at tilbyde mig gratis (eller næsten gratis) MobileMe.. Så vil jeg løbe ned i gennem kornmarken i slowmotion, med en blomsterkrans i håret, og hoppe op i favnen på Steve Jobs… og leve lykkeligt til mine dages ende..
25. september 2008 @ 11:06
Martin
@LaWIPi
Det er meget underligt du ikke kan poste i den anden tråd. Får du en fejlmeddelelse eller hvad sker der?
Mht. politikkens journalist, så har jeg skrevet til ham og fået en uddybelse som jeg ikke er enig i og har svaret tilbage. Uanset hvordan man vender og drejer det, mener jeg G1 er for dyr til at være en iPhone for folket. Den er i funktionalitet og pris lig med iPhonen og skal derfor mere ses som T-mobiles iPhone. Jeg er helt enig i af gPhone er til dem der har noget mod Apple eller AT&T, men ellers kan jeg heller ikke se nogen grund til at vælge den frem for iPhonen.
Grunden til at jeg er skuffet er ikke så meget at den ikke er fornuftig nok, men at jeg havde forventet at iPhonen var blevet kørt voldsomt bagud – men det skete ikke. Det ville have sat pres på Apple for at gøre iPhonen endnu bedre. T-mobile har kendt alle iPhonens kritik-punkter i et år nu, og vælger så at gøre præcis det samme – det er ugennemtænkt. De kunne virkeligt have scoret nogle nemme point på den konto.
/martin
25. september 2008 @ 12:08
LaWiPi
Enig med dig i, at de har vist præcis hvad der skulle til for at stille G1 i et bedre lys end iPhone3G. At de ikke har gjort det, virker mærkeligt.
Der hvor G1 reelt er anderledes ift. iPhone er Android Market, og den Åbne platform. Men er åbenheden godt? -Apple styrer suværent hvad der skal på iPhonen, men er det skidt?
-Det synes jeg ikke. De apps, Apple har bandlyst giver god mening for mig. Dog, først lige en der ikke gjorde:
-En af dem der gjorde mig lidt irriteret var NetShare (Tehtering). Men Google har heller ikke tilladt det. Hvor blev højt besugne åbenhed af dér?
-en anden app Apple bandlyste var Podcaster. Det kopierede en Apple-funktionalitet. Godt eller skidt, at det blev forbudt? -Hvorfor må man ikke lave et podcast-program? Der vil -meget sandsynligt- gå kage i den mht. synkroniseringen ift. iTunes. Det vil gå udover brugeroplevelsen af iPhone, hvilket Apple ville få ansvaret for. Derfor er de også forpligtet til at afvise app’en, hvis der er risiko for at det kan ske. Hvem har sagt at iPhone-programmer skal leve i et demokrati? -nogle gange er det meget godt at der er én der bestemmer, specielt når det har med teknik at gøre. -Ellers går der ø-lejr i den.
-en tredje var “I fart” (tænk engang, det står der rundt omkring i elevatorer i DK!! nå..) eller pull my finger, eller hvad den hed.. Der måtte Apple træde i karakter for ikke at det skulle blive for plat.
-en fjerde var I Am Rich. Dels pga. image og givetvis også for at undgå erstatningssager, og advokat helvede..
Jeg synes ikke restriktionerne i Appstore er noget negativt. Derfor er den åbne platform i min verden ikke at foretrække. Der kommer for meget skidt.. Hvis man vil have en “Pull my finger”-app, så må man købe sig en G1. Det kunne de bruge i markedsføringen
.. Ha ha ha..
Hvis G1 var kommet før iPhone, kan det være jeg havde valgt den, pga. G-mail & G-cal interaktionen. (Gad vide om der så havde været noget Android Market, hvis Google havde været først..?)
25. september 2008 @ 13:02
Martin
Det spændende bliver nu, i hvor stor udstrækning Google-funktionalitet forsvinder fra iPhonen eller aldrig kommer. Er det slut med udviklingen af Google Maps til iPhonen? Kommer der aldrig en fornuftig G-cal interaktion osv. eller satset Google på to heste?
Det med åbenheden af platformen skal jo også tages med et gran salt, som du selv er inde på: http://blog.wired.com/gadgets/2008/09/g1-android-phon.html
Jeg synes også det er forvirrende, hvem det egentlig er der står bag. T-mobile? Google? HTC? Det med at mange kokke fordærver maden gælder vel også her? Der er jo ingen der siger, at alle tre har samme holdninger til hvordan tingene skal gribes an. Jeg er sikker på, at hvis det bliver en succes, så tager Google æren og hvis det bliver en fiasko er det T-mobile der trækker nitten – men det må de selvfølgelig selv ligge og rode med.
Nå, nok om G1, det her er jo en iPhone-side. Måske man skulle starte T-mobile-G1-guide.dk?
/martin
25. september 2008 @ 13:47
Martin
@LaWiPi
T-mobile har jeg set omtalt som værende dårlig mht. 3G-dækning:
“That adds up to a product with no multitouch, limited Bluetooth features, limited memory that must be augmented at extra cost, and needing a clumsy workaround to use it as a music player. Add in the limitations posed by T-Mobile, the weakest 3G provider in the US with tethering limits of its own, and the G1 begins to look like the worst bits of all its partners. ” Som er fra Appleinsider, der har nogle gode pointer og giver den tørt på.
26. september 2008 @ 17:48