iRepair

Apple introducerer 3G iPhonen (opdateret)

Apple har her til aften annonceret den længe ventede 3G iPhone. iPhonen svarer stort set til hvad rygterne havde forudsagt: Den nye iPhonen er, indenfor nogle tiendedele af en mm og nogle få gram, af samme størrelse som den nuværende model og har da også samme skærm, kamera men en, ifølge Apple, dramatisk forbedret lydkvalitet. [...]

Apple har her til aften annonceret den længe ventede 3G iPhone.

iPhonen svarer stort set til hvad rygterne havde forudsagt:

Den nye iPhonen er, indenfor nogle tiendedele af en mm og nogle få gram, af samme størrelse som den nuværende model og har da også samme skærm, kamera men en, ifølge Apple, dramatisk forbedret lydkvalitet. GPS er indbygget, men der blev ikke plads til et frontkamera, beregnet til videochat i denne omgang.

iPhonen fås i to farver: Sort og hvid, læs mere i: iPhonen fås i sort og hvid.

Batteritiden er blevet forøget til det dobbelte: 300 timers standby, 10 timers 2G tale eller 5 timers 3G tale, 7 timers video eller 24 timers audio.

iPhone vil kunne købes i Danmark fra d. 11 juli., men allerede nu kan 3G iPhonen beskues i den danske Apple store. Det virker umiddelbart som om iPhonen kun kan købes i Telias butikker, dvs. vi nok ikke skal regne med at se den uden abonnement i Apple Store

Der er ingen dansk pris endnu, men prisen vil i USA blive halveret i forhold til den nuværende iPhone: $199 for 8 GB og $299 for 16 GB. Dette skulle endda være maksimumpriser der gælder for hele verden.

Jeg har, indtil videre forgæves, forsøgt at få en kommentar fra Telias presseansvarlige i Danmark.

Det er nu lykkedes mig at få en kommentar fra Telias danske pressechef, Rune Fich: På nuværende tidspunkt er der ingen priser klar, men Telia forventer, at sætte gang i en forhåndsregistrering engang i løbet af onsdagen på telia.dk

politiken.dk gengiver hele Telias pressemeddelse, som dog er ret uinteressant, da den mest handler om at rose sig selv (Telia).

Skrevet af Martin Wolsing, 09/06 2008
Relaterede indlæg

Kommentarer
Subscribe to RSS
  • Frederik

     

    Jeg kan ikke helt lure fra de forskellige liveupdates hvornår den vil komme til DK?
    Fuck mand. Jeg købte min 1.0 i april. Der dummede jeg mig sku :D

    9. juni 2008 @ 20:48

  • Hissi

     

    Det er for sindssygt, og prisen er endnu vildere….
    Den er virkelig fed…

    Hvordan kan de gøre den så billig ?

    9. juni 2008 @ 20:49

  • Hissi

     

    kan man købe iphones fra applestore i usa, hvis den ikke kommer til DK foreløbig?

    9. juni 2008 @ 20:54

  • Slimz

     

    Er DK så med i de 22 lande??? :)

    9. juni 2008 @ 20:55

  • imran

     

    de har lært af deres fejl…

    Mac kommer til at støvsuge markedet.

    ALLE kommer til at eje en.

    Så endelig har de fattet bilka filosofien: Hvorfor sælge 10 og tjene 10 kr pr styk når man kan sælge 100 hvis man kun tjener 5 kr pr styk…..

    9. juni 2008 @ 20:56

  • Jimmi

     

    Produktions omkostningerne er vel minimale nu hvor den har været på markedet et år, og så sælger de dem nok med lidt tilskud for at opnå world domination.

    9. juni 2008 @ 20:57

  •  

    @Hissi

    Jeg fatter heller ikke prisen. Vanvittigt er det eneste ord der dækker.

    Jeg tror det eneste svar er, at de sælger den uden fortjeneste. De har nemlig fundet ud af, at X% af alle iPhone købere skifter deres win ud med en lækker mac og derigennem kommer fortjenesten.

    /martin

    9. juni 2008 @ 20:58

  •  

    Nu begynder Apple selvfølgelig også at tjene på App Store, så det er endnu mere i deres interesse at iPhonen kommer ud til folket.

    Og hvis ikke iPhonen bliver hvermandseje nu, så fatter jeg det simpelthen ikke.

    /martin

    9. juni 2008 @ 21:00

  • Micahel

     

    Ja, det er vildt. Kan man regne med at det er prisen for telefonen alene eller vil der blive bundet et abonnement på?

    Michael

    9. juni 2008 @ 21:05

  • rimeligraket

     

    Nu er jeg nødt til at spørge om noget. Er der forskel på amerikansk 3G og dansk 3G netværk?

    9. juni 2008 @ 21:06

  • Hissi

     

    Ja det har du jo nok ret i, jeg gjorde det for eksempel selv :) Også tjener de også en god skilling på appstore som du siger.

    Men er det muligt at købe, en iphone via apple store i usa, hvis den ikke kommer til dk foreløbig.

    9. juni 2008 @ 21:06

  • hoedholt

     

    Nu er apples side opdateret: http://www.apple.com/iphone/

    9. juni 2008 @ 21:09

  • Rex Martin

     

    Nøj hvor var det COOL.

    synd at iPhoneguide live-blok gik ned.

    men fant en live kanal, hvor man kunne høre hvad der blev snakket om

    Link: http://www.iphonealley.com/news/wwdc-2008-keynote-live-audio-stream

    NB: sygt at prisen er så lav. Underligt?

    9. juni 2008 @ 21:11

  • swalentin

     
  • Milo

     

    @ admin
    i din post, skrev du at den nye 3G iphone bliver frigivet den 11 juli i de første 22 lande! er Danmark en af dem?

    9. juni 2008 @ 21:13

  • Rex Martin

     

    @swalentin

    Okaj. Der kan man bare se!

    men sjovt at høre med he. føles lidt som om man var med til WWDC-2008

    9. juni 2008 @ 21:15

  • Rasmus

     

    I Danmark på onsdag:

    http://www.apple.com/iphone/countries/

    9. juni 2008 @ 21:16

  • Milo

     

    har lige set på apples sider og den kommer til dk den 11

    9. juni 2008 @ 21:18

  •  

    Ja, prisen er lidt mærkelig?

    Jeg tror du bliver bundet, altså du skal skrive dig op med det samme.

    Hvad tror i andre??

    9. juni 2008 @ 21:20

  • Hissi

     

    Det er vel ikke på onsdag, der står den 11 juli :)

    9. juni 2008 @ 21:26

  • imran

     

    jeg kender ihvertfald én som ringer til telia imorgen…. ;)

    9. juni 2008 @ 21:27

  • Hissi

     

    Så må du lige melde tilbage her på siden, med hvad de siger…

    9. juni 2008 @ 21:28

  • klaus

     

    nej desværre ikke på onsdag 11 juni, men fredag den 11. juli.. samme dato som i USA og en hel flok af andre lande…

    9. juni 2008 @ 21:28

  • ah90

     

    Men den vejer altså kun 2 gram mindre end den nuværende, og er oven i købet en anelse større.
    Se ny specifikationer her: http://store.apple.com/us/browse/home/shop_iphone/family/iphone?mco=MTE2NTQ
    Og gamle her: http://www.gsmarena.com/apple_iphone-1827.php

    9. juni 2008 @ 21:31

  • imran

     

    Der var også rygter om en 32 GB version….

    9. juni 2008 @ 21:33

  •  

    @ah90

    Tykkelsen er forøget med 0.7 mm. Kan man overhovedet måle så lidt? Det er småtingsafdelingen vi er i.

    Når blæsten har lagt sig, vil folk så være skuffede? Intet frontkamera, ingen opdatering af kameraet, ingen bedre skærm.

    /martin

    9. juni 2008 @ 21:37

  • imran

     

    Det tror jeg ikke…

    Der er alligevel ikke nogen som bruger mobil kamera til portræt fotos.

    9. juni 2008 @ 21:41

  • LaWiPi

     

    Er der nogen der er faldet over specs?
    -jeg er lidt interesseret i at høre om Bluetooth A2DP understøttes nu.. Hvis nogen der læser siden her falder over det, så råb lige op..

    Umiddelbart indbyder prisen til at jailbreak-cirkuset indstilles. Det virker strategisk genialt: en hypet, svedig designet, ualmindelig brugervenlig telefon/mail/internet-device med appstore ogiTunes i ryggen OG med GPS til kun en tussebasse.. Held og lykke til konkurrenterne, de får brug for det!
    Jeg tror også at iPhone bliver en trojansk hest for appleprodukter i windows-hjem. -den er blevet det i mit..
    Så må vi se om abonnementsvilkårene gør at der kommer lidt malurt i..

    Noget nyt om MMS?

    Det her var bare key-noten.. Der er mere på vej, ikke?

    9. juni 2008 @ 21:50

  • Jeg

     
  • pezker

     

    Jeg tænkte på.

    Noget information om distrubationen? Her tænker jeg på, om de kører samme “itunes aktiverings koncept” eller om de nu kører som “alle andre” nu?
    Hvis de kører efter samme princip, så kan den jo jailbreakes osv.. så er det jo syyyygt billigt :)

    Ærveligt live bloggen gik ned.. men der findes jo andre udenlandske =)

    9. juni 2008 @ 22:05

  • ReconDK

     

    FEDT… 5 af dem til mig… Men what to do med den gamle.

    9. juni 2008 @ 22:07

  •  

    @laWiPi

    Umiddelbart er der intet mms-ikon, bluetooth står bare specificeret som “Bluetooth 2.0 + EDR” ,dvs. som nu.

    /martin

    9. juni 2008 @ 22:08

  • Goose

     

    Kan det virkelig passs, at den Iphone heller ikke understøtter nogte så simpelt som MMS?

    9. juni 2008 @ 22:11

  •  

    @LaWiPi

    Dette var “bare” keynoten, men jeg tror ikke du skal forvente flere nye Apple-produkter i løbet af ugen. Til gengæld vil der sikkert sukke et hav af 3. partsprogrammer op.

    WWDC er jo en udvikler-konference og ikke en forbruger-begivenhed. I øvrigt en konference der kan tiltrække mere end 50.000 betalende deltagere.

    /martin

    9. juni 2008 @ 22:13

  •  

    @REconDk

    Jeg nupper også et par stykker. Til gengæld skal vi nok ikke regne med at brugtprisen for den gamle model holder nu.

    Men slå koldt vand i blodet, den nuværende iPhone bliver jo ikke dårligere af den grund. GPS er vel den egentlige forskel. 2.0 får vi jo alligevel.

    /martin

    9. juni 2008 @ 22:16

  • pezker

     

    Ja. det manglede da bare den blev billigere.. jeg syntes den har skuffet meget. INTET overraskende overhoved.
    hvis den havde været på niveu prismæssigt med den gamle ville jeg ikke skifte.. eller jo :D men ikke lige så hurtigt hehe!

    //Peter

    9. juni 2008 @ 22:23

  • elle123

     

    kan den nye 3G iphone jailbreakes?

    9. juni 2008 @ 22:23

  • pezker

     

    Men som 37 skriver.. er der nogen som lige kan svare på dette? tror han mener som den sælges på samme måde som den “gamle”

    //Peter

    9. juni 2008 @ 22:34

  •  

    @37
    Er der ingen der ved noget som helst om endnu.
    Men de gamle iphone kan godt jailbreakes på 2.0 rimelig hurtigt
    3g versionen skal lige vendes og drejes lidt for at finde huller at exploit

    9. juni 2008 @ 22:35

  • Niels

     

    Mon ikke det er slut med bare at gå i en Apple Store i USA og så tage en stak iPhones med sig for så bagefter at låse dem op? Mit gæt er, at man skal tegne abonnement i butikken for at få iPhonen i hånden….Ligesom det sikkert bliver i Danmark hos Telia.

    9. juni 2008 @ 22:41

  • swalentin

     

    @Goose

    Der findes skam app’s der kan klare mms for dig. – Swirly MMS kan både sende og modtage MMS når det er installeret via installer pt. og mon ikke man kan få det klappet ind på 2.0 også

    9. juni 2008 @ 22:42

  •  

    #39

    Der er tryk på her til aften? Min side var nede i halvanden time fra kl. 19.00. Din side har det heller ikke for godt kan jeg se.

    Spørgsmålet er, om der nogensinde kommer et jailbreak til 2.0. Hvad skal det bruges til, nu vi har App Store? Jo nogle programmer vil ikke få lov til at slippe gennem Apples nåleøje, men hvis alm. folk ikke jailbreaker, forsvinder Installers berettigelse stille og roligt. Det helt store spørgsmål er snarere om vi får et unlock tl den nye 3G iPhone. Telias 3G dækning er for dårlig i øjeblikket, og derfor kan jeg godt forestille mig, at folk vil vælge et andet selskab.

    /martin

    9. juni 2008 @ 22:49

  • arkoh

     

    Hmmm havde aldrig i mit 24 årige kærlighedsforhold med Apple, troet jeg skulle ytre disse ord om et Apple produkt… Er jeg virkelig den eneste der spytter lidt i det her!??? Vi snakker om en absolut banebryder folkens… vi snakker om en revolutionær (se blot på hvad der er sket på mobilmarkedet siden launchen sidste år!!!)… og det her er så hvad de kommer op med!? Havde nok forventet at Apple tog endnu et kvantespring, og endnu engang satte trenden!?? Og endnu engang lagde branchen ned!! Skabte åndenød og ulidelige søvnløse nætter med sved på panden hos konkurrenterne!! Og det gør det her hardwarespring altså helt åbenlyst IKKE! (Hvad software siden så gør er en helt anden side af sagen)…

    Men stadig kun et sølle 2 MP kamera, uden funktioner som selv de lammeste kameraer har! Ingen Videooptager! Intet Frontkamera! Ingen stereo A2DP! Stadig ingen Copy&Paste! Stadig ingen mulighed for software kørende i baggrunden (Ja ved godt hvad det handler om & kender vejen omkring problemet, men stadig ikke godt nok for en visionær!!!)! Vi snakker en version 2 der (okay lidt forsimplet sagt! ;-) ) som højdepunkt jublende fremviser et IKKE forsænket indgangs stik til høretelefonerne!??? :-O Øhhhh undskyld mig… her lugter sgu lidt af mugne ”pærer”!!! ;-)

    Ender jo nok med at stå forrest i køen alligevel, for rigtig forelskelse varer ved ;-) … men er sgu lidt nysgerrig her… er jeg virkelig den eneste med en liiiiiidt tam smag i munden!???

    9. juni 2008 @ 23:28

  • pezker

     

    #43

    Jeg har det helt på samme måde..
    Jeg er rigtig rigtig skuffet. En ting er at designet som der ikke er gjordt det store ved, det er jo typisk apple, men det er som du siger også typisk for dem at lave en absolut revolutionerende banebryder. 2.0 softwaren får man jo også på den gamle.. og man binder sig til telia som har enormt dårlig 3g dækning. Så det du reelt får er få steder hurtigt (og dyrt) internet, og så et mere præcis “locate me” funktion.. ja undskyld mig, men nu mere jeg tænker over det nu tammere lyder det. nu er det trods alt 1 år siden snart at de launchede Iphonen..

    Nå. men den 11 juli står man sikkert nede i telia butikken.. for uanset hvad, så er det jo et nyt fedt apple produkt som har fået de funktioner vi har efterspurgt så længe – no doubt at all!

    Vil stadig sige, at med den nye iphone holde apple stadig pæn afstand ned til konkurenterne, og med den pris, så kompenserere det jo rigtig meget for de urevolutionerene funktioner.

    //Peter

    10. juni 2008 @ 00:06

  • GeoDK

     

    iPhone 3G bliver ikke solgt på samme måde som den gamle iPhone. Der bliver aktivering i butikkerne og den kan ikke købes online endnu:
    Appleinsider om dette

    Hvad der sker med jailbreak osv af 2.0 firmware er en anden snak. Det må vi vente med til den kommer.

    /Geo

    10. juni 2008 @ 06:36

  • LaWiPi

     

    @arkoh
    Jeg kan godt følge dig, i din umiddelbare var-det-dét-reaktion, men jeg tror man undervurderer apple i denne sammenhæng. Hvad gør alle konkurrenterne: De fyrer op for MP på kameraene, og for video-optagelse mm. -De booster telefonerne med tech-spec´s MEN det er ikke her kampen skal stå efter min mening. Det er hvordan man oplever brugen af telefonen, og her mener jeg at apple stadig ligger langt foran konkurrenterne. -Apple har helheden med; lækkert design, lækker brugeroplevelse, et stærkt og smart brand, iTunes + appstore, og alt det fede fra google.

    Et lille eksempel, som jeg synes illustrerer min pointe ret godt:
    Hvis man tænker på PS3, så var der massive forventninger til at den ville knuse konkurrenterne, med dens overlegne processorer, bluray og jeg ved ikke hvad. Den kom ud i november 06 og kostede kassen (var det ikke ca. 4.000,-?). Så kom Wii i december 06. En ikke særlig fantastisk processor, ingen bluray, men til halv pris af PS3 -og folk købte den i stor stil. Hvorfor? -fordi Wii havde fundet et “blue-ocean” som det så smukt hedder i management-sprog. Et blue ocean er et marked, hvor der ikke er nogen konkurrenter -fordi man skiller sig markant ud fra konkurrenterne, og har markedet helt for sig selv. Wii tjente oven i købet penge ind, mens PS3 blev solgt med tilskud fra producenten.
    Alternativet til et blue ocean, er et red ocean; hajfyldte vande hvor blodet flyder! Det var sådan et PS3 hoppede ned i. De troede at hvis der blev proppet teknik nok i konsollen, så ville alt være godt. Men brugen af konsollen var stadig den samme, ja ok det var flottere at se på og så var der et drev, hvor der ikke var lavet nogen film til endnu, men ellers ingen ændringer.
    Wii fik folk til at spille nye slags spil, hvor man bruger kroppen, -og fik folk der ikke før havde haft en spillekonsol til at anskaffe sig en. PS3 kæmpede mod sig selv (folk der havde PS2) og mod Xbox, og som før nævnt en kamp på tech-specs i hajfyldte farvande, mens Wii surfede afsted på et blue ocean.

    Jeg tror Apples intuitive brugeroplevelse på mobil telefon (ja, man kan vel egentlig ikke tillade sig kun at kalde det en telefon..) er et blue ocean. -i hvert fald et stykke tid endnu. Den intuitive brugeroplevelse er ny på mobiltelefoner, og med apples forspring og kæmpe kompetencer inden for netop dette felt, så tror jeg på apple lang tid endnu. Jeg tror også at de nye funktioner i firmware 2 vil rafinere det billede vi allerede kender fra vores iPhones idag, og jeg vil ikke undervurdere softwaren (ikke at du gør det, som jeg læser det..)

    Med “Twice the speed, half the price” er konkurrenterne på røven -det nytter ikke at fyre op for tech-specs (de vinder kun et par nørder på den konto) de skal sænke prisen for at kunne konkurrere, og så skal de lave et bruger-interface der slår apples.. Den bliver svær.

    Når det så er sagt så kunne de da godt have proppet et bare lidt større kamera i, copy-paste funk. og A2DP.. Jeg giver dig fuldstændig ret på de punkter. :-D

    10. juni 2008 @ 06:46

  • LaWiPi

     

    Jeg har forresten læst at iPhone3G skal aktiveres i butikken. Ikke mere hjem og gør-det-selv via iTunes.. -Det var da en simpel og lav-teknologisk løsning på apples unlocking-problem!

    10. juni 2008 @ 07:20

  • Frederik

     

    LaWiPi,
    Jeg giver dig til dels ret omkring blue ocean-markedet. iPhone har været ude i et års tid nu – og vi er begyndt at se kloner rundt omkring. Hvorfor vil Apple så ikke stadfæste deres position endnu mere ved at forbedre det kamera, de nu engang har besluttet at putte i? Det generer for den sags skyld ikke mig, men jeg synes bare det virker som en dum strategi.

    De folk, som endnu ikke har set at de altså får internet, ipod, telefon og mini-pda (+ nintendo ds?) til den pris bør lige vende den om. Hvor meget betaler man for telefoner og for iPods (fx. nanos pladsbegrænsninger) ikke mindst?

    10. juni 2008 @ 07:36

  • LaWiPi

     

    @Frederik
    Det kan være resultatet i en ualmindelig stram økonomi-styring -er det eneste jeg kan komme på.

    Enig med dig, i hvad du skriver..

    10. juni 2008 @ 08:25

  • Imran

     

    Har snakket med en medarbejder fra Telia her til morgen.

    Medarbejderne er ihvertfald ikke informeret ordentligt.

    Den besked de skulle give til kunder som spurgte til iphone: “Vi ved ikke noget endnu. Vi forventer at den kommer til danmak sidst på året.” :eek:

    Dvs det samme som Telia’s pressechef

    Kunne det tænkes at Telia ikke har lagt nogen strategi for lanceringen??

    Eller er det fordi de ikke har fået nogen informationer fra Apple?

    Eller er det bare os andre som er utålmodige…..

    Formentlig det sidste.

    10. juni 2008 @ 09:32

  • Frederik

     

    Imram: Det er nok den besked de har fået af vide i forbindelsen med at Sonera fik rettighederne til iPhone i DK (og ikke iPhone 3G).

    10. juni 2008 @ 10:22

  •  

    @LaWiPi m.fl.

    Jeg er meget enig i, hvad du skriver i #46. Slaget skal ikke stås på de tekniske specifikationer, men på software og brugerfunktionalitet. Lige præcis der kan Apple noget de andre ikke kan. Det har de kunnet altid, hvilket os fanatiske Applebrugere har vidst længe, men nu er det så småt begyndt at gå op for den alm. computerbruger. Der er dog altid nogen, der ikke vil eller kan forstår det, det gælder bl.a. folk som “teleanalytikeren” John Strand m.fl.

    En af Apples hemmeligheder er, at skære funktioner og muligheder væk, så der bliver mere plads til de ting der virkelig er brug for. Hvorfor have et produkt der kan 100.000 ting og derfor bliver unødigt vanskelig at bruge, når 99% af befolkningen kun bruger de 100 ting. Skær det overflødige væk og lad resten funkle og blinke. Selfølgelig er der nogle få der vil samme specifikke funktioner, men generelt set er det ikke et problem. MMS er et godt eksempel, hvor folk altid brokker sig. Reelt set er MMS aldrig slået igennem og det er, som jeg også har argumenteret for før, en gammeldags løsning. iPhonen har email og er altid koblet op mod enten et trådløst netværk eller et mobilnetværk (som oftest er inkluderet til frit forbrug), så man sender selvfølgelig bare sine billeder som email, med alle de fordele det medfører.

    Et andet eksempel er hardware-relateret. Til Apples computere, kan man ikke vælge mellem 20.000 forskellige grafikkort, der er et enkelt eller to og det er det. Det er ikke verdens bedste, men det er heller ikke verdens dårligste. Fordelen er, at softwaren kun skal optimeres til de to grafikkort og derfor kan køre hamrende stabilt. På win skal det hele kunne spille sammen med et hav af forskellig hardware, med det resultat at der ofte går et eller andet galt. Inden jeg skiftede til mac, viljeg tro jeg skulle genstarte min win-computer dagligt. Min nuværende PowerBook har kørt uafbrudt siden midt i december sidste år uden at være slukket en eneste gang.

    Det er Apples strategi: Enkelthed, enkelthed og enkelthed.

    Jeg mener, at den store ting mere er den nye firmware 2.0 end den er den ne 3G hardware. Den nye iPhone er mere en afpudsning af den gamle for lige at få den helt perfekt. Tænk hvad App Store betyder. ALLE de store softwareudviklere er nu klar med programmer til iPhonen. Før var det kun halvamatører og andre småfisk der udviklede via Installer. Jeg tror ikke vi endnu fatter, hvad det betyder af muligheder med iPhonen. Jeg vil tro, at vi endnu kun har set 10% af dens sande potentiale.

    Lad være med at tænke på iPhonen som en telefon (med krav om MMS osv) – det er en håndholdt computer og styrken ligger i dens programmer.

    /martin

    10. juni 2008 @ 10:39

  •  

    hvorfor blev min comment slettet admin?
    Vi sletter da ikke dine comments på vores side når du henviser til din egen side…

    10. juni 2008 @ 10:44

  •  

    #53

    Det var en simpel fejl. Jeg sletter normalt kun kommentarer, hvis de er placeret det forkerte sted eller er åbenlyse ligegyldige.

    I oprydningsprocessen efter gårsdagens og morgens mange kommentarer er der måske røget en enkelt eller to for meget. Det beklager jeg.

    Det kunne måske også være en fordel, hvis du stod frem, så folk vidste hvem de debatterede med. Jegved jo godt hvem du er, men andre kan måske blive i tvivl om hvorvidt det er Ulrik eller protoZ der skriver.

    /martin

    NB I øvrigt kan jeg slet ikke komme ind på din side lige nu,

    10. juni 2008 @ 10:52

  •  

    @alle

    Og fremover vil jeg være mere striks med at kommentarer placeres det rette sted, så alle indlæg fra min side ikke ender med at blive en generel snak om iPhonen.

    /martin

    10. juni 2008 @ 10:53

  • Morten

     

    Jeg er helt enig med admin i punkt 53. Det er på software, brugerfunktionalitet etc. at slages skal slåes. Jeg ville dog stadigvæk ønske at de havde smidt et ordentligt kamera i. Når nu den har alle disse vidunderlige billedfunktioner etc… er det sgu da lidt ærgeligt at den rent faktisk ikke kan tage et foto der kan bruges til noget.

    10. juni 2008 @ 12:30

  • arkoh

     

    Tjaaaa… har gået og tygget lidt på den hele morgenen, og det er altså som om den der lugt af “mugne pærer” hænger ved!!! 

    @ LaWiPi #46
    Jeg er helt med på hvad du siger om at vælge sine slagmarker, eller netop ikke, og jeg er mere end fuldstændig klar over hvor stort potentiale der er i den software udvikling og integration, som de har sparket i gang med den store udvikling omkring SDK’en! Den er endeløs!!! Og jeg kan ikke se nogen anden end Google & deres Android OS, der bare tilnærmelsesvis kan tage den kamp op med Apple! Dertil er Apples erfaring for software & hardware integration simpelthen alt alt alt for stærk! Det står mig meget klart og som du også nævner Admin #52, så kan jeg som det billede der begynder at tegne sig, kun se uendlige muligheder for Apple, når de sidder tungt og urokkeligt på den stærkeste og mest optimerede og produktspecifikke gang softwareudvikling vi til dato har set blive sparket i gang nu her med SDK’en!!! Det bliver ufatteligt spændende at se hvad de driver den side af sagen til! Meeeeen… Jepper, der var et men (Det er sgu nok her lugter af “mugne pærer” trænger sig på tror jeg! ;-) ), softwareudvikling har aldrig før stoppet Apple i at udvikle hardwaren/designet og skue fremad!! Aldrig! Tværtimod, så har disse 2 sider af samme sag, og deres indbyrdes vekselvirkning altid netop været Apple drivmiddel og det der har skilt dem gevaldigt ud fra mængden i mine øjne!!! Og her står jeg sgu uhjælpeligt tilbage med en følelse af at de her er stoppet op hardwaremæssigt set!! Ja, tror nok det er det der lugter! Det er som om de kun ser en vej, og det mod softwaren. Og det ER altså bare ikke Apple i mine øjne!

    Og så kan jeg også mærke at den der leflen for masserne, ryster mig lidt! De risikerer i mine øjne at skyde sig selv i fødderne, hvis ikke de i den her overgangsperiode jeg føler de står i, som iPod’en sparkede i gang i sin tid og som iPhonen blot har redet videre på, fra nichedominerende til Allemands-eje, formår at bevare fokus på kvaliteten i det fuldendte, og i den proces mister netop overblikket, for at få losset deres produkter over disken i størst mulig kapacitet, som det ser ud som om det handler om nu… med de prisnedsættelser der ser dagens lys!!! Ja, har endog MEGET stor tillid til den gode Jobs, og de strategier de lægger for dagen, men hvis vi ender med en ny Windows manøvre, hvor alt ender halvdårligt og for massernes skyld, så får min kære ven Jobs faneme et solidt spark bagi herfra!!! ;-) Meget muligt jeg overdriver og frygter deres overgang til masse-eje kun af frygten for at miste noget af ren og skær kvali, jeg har holdt af i så uendelig lang tid, i en tid fuld af dårlig smag og billig ragelse… men af en eller anden grund, kan jeg ikke heeeelt kende Apple i den her proces!

    Men bliver voldsomt spændende at se hvad der sker videre…

    10. juni 2008 @ 14:47

  • Søren

     

    er der nogen der kan svare på om det bliver muligt at, opdatere sin us iphone med itunes, efter den er blevet lanceret i dk??? uden at den bliver låst self.. :-)

    11. juni 2008 @ 09:30

  •  

    @Søren

    Det kan du Ikke, så lad være med det. Senere kan du måske, så du er nød til at følge med i hvad der sker.

    /martin

    11. juni 2008 @ 10:03

  • LaWiPi

     

    @arkoh
    Jeg er nok tilbøjelig til at give dig ret, jo mere jeg tænker over det. Selvom du selv må rode med de pærer, dér.. :-D
    Du har en god pointe i at den nye tlf. står stille hardware-mæssigt, og det ikke på nogen måde er nytænkende om fremsynet, dét som 3G’eren har fået tilføjet. Det er selvfølgelig et bevist valg fra Apple, og det kunne være interessant at høre deres begrundelse for at fornægte os bl.a. >2MB kamera og A2DP. Der må simpelthen ligge en kold vurdering bag; det er dét her, man skal have brug for i en tlf. og ikke mere. -Lige som Martin #52 ‘s “99%-bruger-kun-100-ting,-derfor-bliver-det-ikke 100.000-ting-argument”. (Har Apple en teknisk-afdeling, du kan forhøre dig hos, Martin?, sagde han og lænede sig tilbage.. :-D )

    Jeg selv blev lidt skuffet, da det gik op for mig at “iPhone3G med GPS” ikke er identisk med “iPhone3G med brugbar GPS til navigation”, se evt. min kommentar #6 i http://iphoneguide.dk/3-parts-programmer/tomtom-navigation-kommer-til-iphonen/#comment-2960 -og hvad er der så tilbage af hardwareopgraderingen? -3G’en som det eneste, som jeg ser det.. -Men med en tarvelig 3G-dækning hos udbyderen.

    Så er der softwaren.
    Jeg har gået og tænkt på “exchange for the rest of us” i deres MobileMe-lancering -Jeg synes det ligger meget tæt op af de produkter, som Google udbyder. Måske er det Apples first strike i kampen mod Googles kommende Android? Det har jeg på fornemmeren. Og det er måske også svaret på hvorfor der ikke sker det store på hardware-fronten; det er slet ikke her slaget skal stå.. -og Google er en stor trusel på Apples Blue-ocean, for lige at falde i den terminologi igen.
    GPS’en er tilføjet for at give SDK-udviklere værktøjer til deres programmer, er min opfattelse. Meget af Apples energi er generelt brugt på SDK’en og jeg er helt enig med dig og andre i det enorme potentiale heri. -Måske snakker vi om 1½ måned om hvor ligegyldigt alt andet er, nu hvor vi har Appstore. Det bliver sgu spændende at følge.
    Mht. leflen for masserne, så tror jeg at Apple har gjort noget klogt ved at fokuseret på platformen (iPhonen + iTunes + Appstore + SDK) for derved at give (næsten) uendelige muligheder til udvikling af programmer. -Det er jo et drømme-scenarium at 250.000 (potentielt) sidder og udtænker ideer og programmer til netop Apples “Device” -det er jo en ide-mangfoldighed som INGEN udviklingsafdeling i noget firma kan matche. Der må komme nogle perler imellem, som Apple uden videre kan pryde deres iPhone med. -og surfe videre på et nyt blue-ocean med..
    -Men for at dette “udviklings-arbejde” skal kunne finde sted, må der nødvendigvis være noget i værktøjskassen, og det virker som om Apples fokus har været rettet 97% i denne retning. Det er måske dét, der har givet dig pærer-smag i munden.. :-D og givet indtrykket af en leflen for masserne.

    -Måske har Apples hardware-afdeling brugt al deres energi på en ny TabletMac, som eftersigende skulle annonceres til september/oktober. Det håber jeg sgu, for sådan én er liige hvad jeg er på udkig efter, og sådan skal jeg fanden-fisme ha!

    11. juni 2008 @ 14:50

  •  

    LaWiPi, jeg forstår ikke argumentet om at GPS ikke virker. Jeg tror ikke der går ret længe før der kommer en god gratis løsning, til ren navigation, og som ikke skal opdaterer fra Google Maps

    11. juni 2008 @ 15:05

  •  

    @Simon

    Grunden er, at kortmaterialet fylder en hel del, hvis det skal ligge permanent i iPhonens hukommelse. Google maps hentes “on the fly” og er derfor ubruelig, når man ikke har netforbindelse (3G eller Wi-Fi).

    @LaWiPi

    Jeg har sendt en mail til din hotmail-adresse.

    Apple er ikke til at få et ord ud af, i hvert fald ikke i Danmark, men jeg kan godt gøre forsøget.

    /martin

    11. juni 2008 @ 18:02

  •  

    Jeg glemte noget:

    Mht. Apple og manglende funktioner, så plejer de at have et supergodt blik for, hvad der holder, og hvad der er lige til skraldespanden. F.eks. var Apple de første der droppede floppydisken i deres computere og nu har de så droppet drevet i MacBooken. Begge gange er der folk der finder det håbløst, men det viser sig at Apple har ret. Fremtiden går mod netbaseret indhold og download af musik og film, det handler bare om at være modige og gå forrest. Nogle gange kan fravær af én funktion sætte skub i udviklingen af en anden. Denne udvikling får man ikke, hvis man stædigt holder fast i en gammel teknologi. Andre producenter er f.eks. bange for at de mangler noget, så de inkluderer alt, Apple tør tage et standpunkt og skære det fra de mener skal skæres fra. Men det er jo ikke blindt det de foretager sig, det er 100% gennemtænkt og det viser sig jo også i længden, at de har ret. iTunes er et godt eksempel der har gjort Apple til verdensledende på et område de reelt set intet burde have med at gøre, iPhonen er et andet eksempel. Hvad bliver det næste? Tablet-macen?

    /martin

    11. juni 2008 @ 18:10

  • LaWiPi

     

    @simon
    Det er fordi nye og opdaterede kort er dyre. Der er ikke nogen der giver dem væk gratis. Det er hele garmin/tomtom og Kort og Matrikelstyrelsens forretningsgrundlag; opdateret kortmateriale. Når Onkel Harald aka Harald Skrald aka Harald Nyborg kan sælge en GPS til under 1.000,- så er det fordi kortene ikke er nye og opdatetet.

    Jeg har selv kørt rundt i Spanien efter en GPS med gamle kort, og det var ikke fedt.. Jeg kørte forkert og skulle vende om hele tiden, og for at gøre det hele perfekt så fandtes den vej ikke hvor vores hus lå på iflg. GPS’en det kan godt gøre det svært at finde skulle jeg hilse og sige.. ‘øh senor, Habla Englaise?? No? Ok..’
    Som Martin også skriver, så skal kortene fysisk ligge på tlf’en for ikke at GPSen dør hvis 3G dækningen forsvinder. Og de fylder 1-2 GB alt efter hvilke områder du skal have med.

    Jeg håber dog at du får ret i en god og gratis løsning..

    11. juni 2008 @ 20:48

  •  

    Man kunne evt. forestille sig at google maps cachede alt indenfor en given radius (man selv kunne vælge), skulle forbindelsen ryge undervejs ville man alligevel have kort til det område man var i.

    /martin

    11. juni 2008 @ 21:16

  • arkoh

     

    Ja… har gået og tygget lidt på de der rådne pærer, eller var det nu æbler ;-) … og jeg har flere gange fanget mig selv i at tænke… Der er sgu en mening i det her!! Der MÅ være en mening i det her! Og jeg tror efterhånden der danner sig sådan et billede af at være blevet taget ved næsen!! Lidt den samme følelse jeg havde, en gang jeg var overbevist om at jeg havde luret de der trickkunstnere inde på strøget og gik derfra 200 kroner fattigere og et stort smil på læberne rigere!! ;-) For jeg kan efterhånden ikke andet end tænke mig at Apple har set det her lys for længe længe siden! Og i bund og grund har designet og hardwaren i iPhonen været sekundær fra dag 1 af (hvilket gør det nærmest endnu sjovere at se lyset, fordi software og hardware integration altid har været ligeværdigt hos Apple i min øjne… men ikke er det her! Det gir nu mer og mer mening med hadrwareændringerne i den her version 2! For som du siger LaWiPi #60, så er de tilføjelser de har smidt i, jo STORT set kun været for at fremme og please softwareudviklingen! Tag GPS’en, som for at være helt ærlig er den eneste konkrete nye hardware tilføjelse (ja lige bortset fra den ikke forsænkede indgang til høretelefonerne! Hør lige brølet fra publikum!! Top Grineren!! ;-) )… og se så lige Keynoten igennem… og læg mærke til hvor rystende lidt energi de ligger i GPS’en, i forhold til det vi alle ganske rigtigt ligger i ordet GPS! Faktisk INGEN! De viser ikke på noget tidspunkt at det er muligt at bruge den til at finde fra punkt A til punkt B! KUN at det nu er muligt at tracke telefonen endnu mere præcist! Og det studsede jeg sgu godt nok over i første omgang, men det gir mig nu mere og mere mening! Og netop der gir det også voldsomt meget mening at de ikke leverer lortet med softwaren installeret! Det handler sgu ikke om at kortmaterialet er dyrt LaWiPi… De har leveret platformen… og nu sørger denne produktspecifikke softwareudvikling som jeg tror faktisk blev sat ganske ubemærket i gang for snart et år siden…!!! At begynde at udvikle softwaren selv, ville være som at skyde brændstoftankene af rumskibet… ja, glem det der med at skyde sig selv i foden, vi snakker sgu brandstofstankene! ;-)

    Hele processen med iPhonen gir mig nu også ligepludselig meget mere mening… De havde sgu godt regnet ud hvad der ville ske, når de lancerede iPhonen, med registrering derhjemmefra… så lukker alle os fanatikere, nørder og godtfolk sguda lortet op, og gir den gas!! Det var fuldstændig kalkuleret! For se nu hvor nemt de stopper den udvikling når de ikke har brug for den længere… så registrerer vi bare i butikken! Ahhh det er sguda næsten til at grine af! De fik hele deres bagland, alle os sindsyge Apple fans til at kaste os frådende over en platform og vise hele verden hvilke uendelige muligheder der var i denne og sprede det glade budskab, skabe hypen, uden derved at afsløre noget for resten af branchen! For ganske som du siger LaWiPi, hva gjorde resten af branchen… de skruede op for hardwaren, smækkede de store kameraer i, kastede sig frådende over begrebet touchscreen i hobetal og jeg ska gi dig! Og nu får de så røv… Ahhh det er sguda næsten til at grine af! Har også studset lidt over hvorfor de lancerede ver.2 på en softwareudvikler konference!!… Tjaaa… It makes sense now!!… Du har ret LaWiPi… det handler ikke en bjælde om hardwaren… Its all Software!!!! Læg også mærke til hvor lidt energi Apple har lagt i at lukke de huller som der blev fundet med Jailbreak efter jailbreak! Den bedste PR, er sgu den hvor folk selv falder over guldkornene… eller endnu bedre… selv genererer dem!!!!

    Godt være jeg er gået lettere i selvsving her =D, eller også har ledt bevidst efter en forklaring på hvorfor jeg ikke kunne kende mim gamle ungdomskærlighed igen… men det gir sgu mening, og så lugter her ikke så meget af råden frugt længere!! ;-)

    12. juni 2008 @ 10:42

  • arkoh

     

    Ja, der skulle have stået: “og nu sørger denne produktspecifikke softwareudvikling som jeg tror faktisk blev sat ganske ubemærket i gang for snart et år siden… FOR AT LORTET FÅR VINGER OG FATISK KAN BRYGGE KAFFE!! ;-)

    12. juni 2008 @ 10:53

  • LaWiPi

     

    @arkoh
    Selvsving eller ej.. Mer af det -det er en fornøjelse at læse!
    (kender godt fornemmelsen af at man sidder og strikker teorier sammen, for at få tingene til at passe sammen inde i hovedet.. )

    iPhone-locking-communities (som det så smukt hedder på dansk) har jo været uvurderlige for Apple! -de har vist alle de tekniske sårbarheder i produktet, vist produktudviklingsmulighederne, rettet fokus på iPhonen og gejlet en stemning godt og grundigt op omkring deres produkt -hypet det, for at bruge et andet godt gammeldags ord..
    De kunne sgu godt gi os, deres tapre soldater, en gratis 3G’er som tak for indsatsen.. :-D

    Lige for at runde GPS -til navigering, så mener jeg ikke at Apple skulle have inkluderet det i deres tlf. De har nemlig gjort, som du også understreger, leveret platformen -og SÅ kommer TomTom og vennnerne (/fjenderne?) og kan lave dét, de ser af potentiale i iPhonen. Men jeg tror det bliver dyrt at købe denne TomTom-app fordi kortmateriale er næsten absurd dyrt, hvis det skal være opdateret.
    En cache-løsning, som Martin skriver i #65 er nok ikke et dårligt bud på en løsning på “problemet” -lidt ala app’en “Maps Offline” giver mulighed for i dag; at hente f.eks. en rute med kørselsvejledning og gemme den på tlf’en så man selv kan studere den undervejs på ruten, uden at være under Wi-fi dækning.

    Jeg tror at Apples plan med GPS’en udelukkende har været at tilføje info til et billede, hvor man har taget et billede med 2MB kameraet, og til at fastslå udgangspunltet for søgninger efter f.eks. spisesteder, og til at se om venner er i nærheden (big brother is watching you..). Geo-tagging -ikke navigering. -jo hvis TomTom eller andre finder ud af hvordan, men det må de rode med -med SDK som redskabet. På øvelse begynd.

    12. juni 2008 @ 11:23

  •  

    @LaWiPi

    Husk nu ikke at bruge alt krudtet på kommentarer. De skal frem i lyset, jvf. mail i går. :-)

    Det er sgu fedt at læse.

    /martin

    12. juni 2008 @ 11:28

  • LaWiPi

     

    Ja, ja.. jeg har egentlig også et job jeg skal passe, i stedet for at blogge løs.. :-/

    12. juni 2008 @ 11:46

Skriv en kommentar

For at kommentere skal du udfylde navn og mailadresse. Du kan også oprette en profil på siden. Du finder registreringsformen nederst i sidebaren i højre side (klik på "Opret").