Hvordan virker iPhonens GPS?

Inspireret af trådene om Navigon, hvor der er en del spørgmål angående iPhonens GPS, har jeg vagt at skrive en artikel fremfor at svare i tråden. På den måde kan flere få gavn af det. Det er en udbredt misforståelse at iPhonens GPS kun virker hvis man har en dataforbindelse. Årsagen til misforståelsen er, at […]

Inspireret af trådene om Navigon, hvor der er en del spørgmål angående iPhonens GPS, har jeg vagt at skrive en artikel fremfor at svare i tråden. På den måde kan flere få gavn af det.

Det er en udbredt misforståelse at iPhonens GPS kun virker hvis man har en dataforbindelse. Årsagen til misforståelsen er, at iPhonens GPS er en såkaldt “assisted GPS”. Det vil sige en GPS hvor positionen fastlægges med hjælp fra datanetværket, hvilket går meget hurtigt. Det er lidt teknisk, men ideen er, at telefonen via netværket får en ide om hvor den nogenlunde befinder sig. GPSen skal derfor blot fastslå den præcise position inden for det indsnævrede område. Som sagt går det meget, meget hurtigt i forhold til hvordan en “rigtig” GPS uden netværksforbindelse virker. Den starter nemlig i princippet på bar bund hver gang.

GPSen virker dog også uden assistance (og altså uden datanetværk), her skal den blot bruge de par minutter som en alm. GPS skal bruge for at fastslå positionen første gang. Problemer er her, at iPhonen jo er en telefon og derfor er indstillet til at der altid er assisted GPS. Mange programmer giver derfor “time out” hvis der ikke er en position inden for for eksempel 15 sekunder. Dette er ikke er nok for en almindelig GPS, der skal bruge et par minutter (eventuelt mere). Det kan hjælpe, at finde et program i App Store, der ikke giver “time out” og bruge det. Når positionen først er fundet, ved telefonen hvor den er og giver derfor ikke time out i de andre programmer mere. Et program der burde kunne klare opgaven er G-Spot (App Store-link) til 6 kr.

Assisted GPS bruger omkring 5 KB data hver gang den skal fastslå positionen. Det vil i praksis sige hver gang man starter et program med GPS. Det er jo ikke alverden, men hvis man er i udlandet skal man alligevel være opmærksom. Nogle operatører har nemlig en minimumsafregning på for eksempel 100 KB per gang. det vil sige, at selvom man kun bruger 5 KB bliver man afregnet for 100 KB. Til en typisk pris på 50 kr/MB koster det altså 5 kr hver gang den assisterede GPS går i gang. Afregnes der i KB uden minimum koster det derimod kun 25 øre per gang. Det er derfor vigtigt lige at sætte sig ind i, hvordan ens teleselskab afregner data i udlandet.

Det er vigtigt at pointere, at dette kun gælder GPSen. Bruger man Google Maps skal der også bruges data på at hente kortene ned. Se eventuelt et tip til hvordan det kan undgås (Google Map og GPS uden netadgang).

Skrevet af Martin Wolsing, 26/06 2009
Relaterede indlæg

Kommentarer
Subscribe to RSS
  • Johan.

     

    Hvordan er det så med iPod Touch og GPS? Kan den så finde mig hvis man bruger det der program?

    26. June 2009 @ 12:28

  •  

    iPod Touch har ikke GPS. iPhone OS er dog lavet så snedigt at enheden bare falder tilbage på det næstbedste. I dette tilfælde lokalisering ud fra det wifi-netværk du er på. Det er dog ikke altid det virker.

    26. June 2009 @ 12:48

  • Lauritz

     

    Hvor meget koster det at åbne “Kort”, finde en rute fra A til B; lad os bare sige 100 KM.
    Hvor meget vil det koste/hvor meget data bruger man?

    26. June 2009 @ 18:43

  • Anders W. Jensen

     

    Som Martin skriver, så hvis du f.eks er i DK, så bruger den ikke ret meget mere end 5kb i det man åbner programmet. Resten af tiden er det GPS, hvis jeg forstod artiklen korrekt.

    26. June 2009 @ 22:47

  • Lauritz

     

    Så man bruger faktisk kun 5KB for at tjekke hvor jeg bor til mit sommerhus, som eksempel?
    Fordi, 5KB for at lokalisere sig, resten er GPS? Men det må da koste noget data at finde kortet frem så man kan se ruten, og vejene? Det ligger da ikke på selve mobilen?

    27. June 2009 @ 08:48

  • Vejby

     

    Det var så den tekniske version…

    Hvordan er den i praksis ? Ligesom en alm tomtom eller hvordan ?
    Tænker her på hvordan den er til at finde position.
    Har hørt at Nokia feks er noget skrammel.

    27. June 2009 @ 08:49

  •  

    @Lauritz

    Du kan jo selv prøve at måle og melde tilbage her (man kan aflæse sit dataforbrug på iPhonen).

    Du skal blot aflæse data (startværdi), indlæse Google Maps, finde en rute og aflæse data igen (slutværdi). Så kender du forbruget.

    27. June 2009 @ 09:48

  • Falkenberg

     

    Iphones GPS, syntes jeg selv er mega dårlig! Når den endelig “finder” det sted du tror du er. Så flytter den sig tusinde gange. Sammenlignet med en rigtig GPS. Så er en rigtige GPS meget hurtigere, den finder tingene lige med det samme? Så forstår overhovdet ikke sådan det du skriver?

    27. June 2009 @ 12:07

  • Lauritz

     

    @Martin

    Lige nu sidder jeg i Thailand og holder ferie, men når jeg engang kommer hjem, 14. juli, skal jeg have den nye iPhone 3GS, så kan jeg melde tilbage her :)

    27. June 2009 @ 12:12

  • RpR

     

    I snit så bruger google maps 50kb for at tegne skærmen op. Evt. kan man bruge programmet “offline maps” i AppStore, der kan du hente kort ned når du sidder på wifi og så bruge kortet i offline mode senere. Kan dog ikke huske om man rent faktisk kan planlægge ruter i programmet..

    27. June 2009 @ 12:25

  • jonaskp

     

    Synes faktisk at iPhone er rigtigt hurtig til at finde ens lokation. Hvis man bruger den som Bil-GPS kan den dog have lidt svært ved at følge med i opdateringerne (har oplevet at den kun opdater fx hvert 3. sekund og ikke hele tiden, så prikken flytter sig i ryk).
    Tror dog at dette delvist skyldes at Google Maps App’en ikke er kodet som et Turn-By-Turn navigations App. Kan sagtens forestille mig at Navigon og TomTom fungerer væsentligt bedre, fordi de er kodet på en anden måde.

    Prøvede xGPS som er et Jailbreak program, men på trods af løbende opdateringer syntes jeg aldrig rigtigt det kom til at virke specielt godt. Det er dog noget tid siden jeg har prøvet det sidst.

    27. June 2009 @ 12:36

  • Kolmorgen

     

    Den bruger da forhåenligt ikke assisted GPS i udlandet hvis roaming er slået fra?

    27. June 2009 @ 21:19

  • bsrmobil

     

    Er det muligt at slå den assisted GPS fra sådan at man kører “ren” GPS og derfor ikke anvender data på en udlandstur ?

    29. June 2009 @ 07:51

  • Verndroid

     

    Altså…

    Hvis du ikke vil køre med assisted GPS i udlandet så sørger du for følgende i indstillingerne på din iPhone!

    Vælg:

    1. Indstillinger
    2. Generelt
    3. Netværk
    4. Data-roaming

    Sørg for at nr. 4 IKKE er valgt og vupti så bruger du aldrig netværket, når du er udenfor dit normale net. Dette står også forklaret på indstillings-skærmen lige under Data-Roaming feltet.

    23. July 2009 @ 14:38

  • jennifer

     

    Hej,
    Jeg har fået min første regning fra min nye Iphone 4, desvæære var det en meget meget dyr regning.
    Kr.2000 stod der under GPS. Jeg kan ikke forstå hvorfor? Jeg har ikke brugt GPS (troede jeg i hverfald)

    Er der en som kan fortælle mig, hvad der lige r gået galt her. Kan man slå det fra? Jeg har ikke bruge kompas eller vejviser o.lign.

    Nu tør jeg ikke rigtig at bruge mobilen, da jeg ikke aner, hvorfor min regning bliver så stor.

    Hjælp mig.

    Tak på forhånd

    7. August 2011 @ 20:41