iRepair

Jobs havde ret: Flash er et overstået kapitel

I en af de første grundige tests af Adobes mobile Flash-player, får teknologien tørt på. Konklusionen er, at Adobe kraftig skal overveje om ikke Flash er et overstået kapitel på linje med diskettedrevet.

Meget kan man sige om Flash – og meget er blevet sagt allerede. Også her på siden, hvor iPhones manglende Flash-understøttelse, er et af de mest omtalte og diskuterede emner, læs mere om Flash på iPhoneguide.

For de nytilkomne vil jeg lige ridse sagen op. Faktum er, at Apple har valgt ikke at understøtte Flash på iPhonen. Flash er en multimedieteknologi, der bruges til at tilføje animation, video og interaktivitet til hjemmesider. I praksis bruges den primært til spil, reklamer og video på nettet. Men sagen er altså, at Apple ikke har inkluderet Flash-understøttelse på iPhonen. Det har der været diskuteret for og i mod, og argumenterne og gætterierne har været mange. Adobe, der står bag Flash, vil på den ene side gerne have udbredt deres teknologi, som de jo tjener deres penge på. Apple på den anden side mener, at Flash er en forringelse af brugeroplevelsen, da det går ud over batteritiden, medfører hyppige crash etc.

Steve Jobs skar igennem: Flash er er et overstået kapitel

For fire måneder siden skar Apples chef Steve Jobs igennem, da han noget utraditionelt lagde et åbent brev op på Apples hjemmeside. Heri forklarer han modviljen mod Flash. Her er et lille uddrag, resten kan læses her: Steve jobs skriver lang artikel om Flash.

“Flash blev skabt under PC-æran, til pc’er og mus. Flash er en succesfuld forretning for Adobe, og vi kan godt forstå, hvorfor de ønsker at udbrede den til andet end pc’er. Men den mobile tidsalder handler om lavspændingsudstyr, touch grænseflader og åbne web-standarder – alle områder, hvor Flash fejler.”

Jobs sagde også, at han endnu manglede at se en mobilenhed, hvor Flash kørte fornuftigt. Det var altså en åben opfordring til Adobe, for hvis de kunne løfte opgaven, ville alle Jobs argumenter jo falde til jorden. Adobe skulle bare fremvise en mobiltelefon, hvor Flash kørte fornuftigt, som de jo hævder det gør. Mig bekendt har Adobe dog ikke tager udfordringen op, og det kan man jo så vælge at tolke som man vil.

Siden har det været mere stille med hensyn til Flash på mobile enheder. Nu er der dog lidt nyt igen. Hjemmesiden LAPTOP har nemlig testet en række mobiltelefoner med Adobes nyeste udgave af Flash i version 10.1. Forfatteren bag artiklen, Avram Piltch, gik ind til opgaven med en klar holdning, som han selv indleder artiklen med:

“Jeg er den sidste person på jorden, der ville tro på Steve Jobs, da han sagde [...] at Flash er et overstået kapitel. Jeg tog det ikke som andet et spil for galleriet, da Steve Jobs delte sine tanker og skrev, at Flash er lukket og proprietær, har mange tekniske mangler, og ikke understøtter trykfølsomme enheder.”

Kun videosider optimeret til mobilflash virker ordentligt

Men Piltch tog fejl, indrømmer han: “Efter at have brugt tid på at lege med Flash på den nye Droid 2, den første Android-telefon med præinstalleret Flashplayer, er jeg ked af at indrømme at Steve jobs havde ret. Adobes tilbud ser ud til at byde på for lidt og være for sent ude”.

De foreløbige konklusioner på testen er, at når Flash fungerer, på de hjemmesider hvor indholdet er optimeret, så er det fantastisk, men når det ikke gør, så stinker det. Det kan få selv den værste Apple-kritiker til at sende Steve Jobs en undskyldningsvideo i HTML5 (der er den åben webstandard, som Apple mener skal bruges i stedet for Flash).

Herefter kommer Piltch med en gennemgang af hans oplevelser. Han starter med Flash som videoafspiller. Når det fungerer, er det stort set udelukkende på hjemmesider, som har optimeret Flash-oplevelsen til mobile enheder. Der almindelige Flash-sider virker stort set alle dårligt. Dermed ryger hele pointen med Flash, nemlig bagudunderstøttelsen af millioner af hjemmesider med Flash. Hvis hjemmeside ejere alligevel skal ud og ændre deres sider specielt til mobil-Flash, hvorfor så ikke bare ændre til HTML5 nu de er i gang? Det er det også en del der har gjort.

Tilbage i april skrev Jobs, at Adobe havde lovet Flash på mobile enheder siden starten af 2009, og at han var glad for at Apple havde holdt vejret (læs ventet på Adobe). Desværre for Adobe er der mange hjemmeside ejere, der heller ikke har holdt vejret men er gået bort fra Flash. Piltch så blandt andet South Park på sin computer via en Flashplayer. Derefter forsøgte han at se det samme på sin mobil. Det kørte til hans overraskelse fantastisk over 3G, men så fandt han ud af, at hjemmesiden havde opdaget at han var på en mobil og derfor afspillede videoen i en HTML5-afspiller. Det er det samme YouTube gør. Mange udviklere er altså forlængst rykket videre i frustration over en ikke-eksisterende eller mangel Flash-afspiller til mobile enheder.

Spil og det almindelig web fungerer heller ikke

Herefter var det spillenes tur og oplevelsen blev ikke bedre af den grund: “Mange af de spil jeg indlæste, startede langsomt og sløvede systemet ned, hvilket gjorde det vanskeligt at at navigere rundt. Værre endnu var det, at man på ingen måde kunne styre spillet. De fleste spil krævede tastaturtryk eller musetryk som jeg ikke kunne fremkalde på min telefon (med trykfølsom skærm red.).”

Sidst men ikke mindst er der “det rigtige net”. Det vil sige hjemmesider, hvor Flash bruges som en del af navigation og indholdsvisningen. På iPhonen og andre Flash-løse enheder vises disse sider med tomme hvide bokse, hvor der burde være Flash-indhold. Piltch er dog heller ikke her imponeret. Sider er svære og langsomme at indlæse – i flere tilfælde er det faktisk helt umuligt at indlæse nogle hjemmesider, så længe Flash er slået til.

Trods alle problemerne er Piltch dog glad for at Adobe endelig har frigivet Flash, så man har muligheden for at besøge hjemmesider man ikke før har kunnet besøge på sin telefon. Om ikke andet kan man se om den går. Desværre har de fleste brugere ikke tålmodighed til fejl og inkompatibilitet. “Før eller siden vil jeg (Piltch) eller Verizon få et surt opkald fra min mor, der beklager sig over at telefoner låser, når forsøger at se en Flash-video eller at et Flash-spil ikke reagerer på hendes tryk. Vi vil sikkert begge råde hende til at slå Flash fra igen, så vi slipper for hendes opkald igen.” Forstået på den måde, at utilfredse Flash-brugere vil skyde skylden på alle andre end Adobe. Dem der nu får skylden vil selvfølgelig ikke bruge deres tid på at udrede trådene for Adobe og vil derfor råde folk til at slukke for Flash, så problemerne undgås. Så er alle glade igen – undtager Adobe.

Konklusionen er klar

Piltchs konklusion er meget klar: “Adobe skal tænke over, om Flash stadig er relevant i en verden, hvor andre teknologier hastigt overhaler det. Baseret på min erfaring med Flash 10.1 mobile, kan Flash snart gøre diskdrevet selskab på teknologiens kirkegård; en anden teknologi som Steve Jobs hjalp med at afskaffe.”

Pointen er, at så længe Flash-indholdet er skrevet og optimeret til mobile enheder med trykfølsom skærm, så fungerer det i og for sig godt nok. Problemet er, at det overhovedet ikke fungerer med alle de Flash-sider der allerede eksisterer på nettet. Ergo skal udviklerne til at optimere deres indhold specielt til mobiltelefoner og så får vi igen ikke det “rigtige net”, hvor man kan se alle almindelige hjemmesider som de kan ses på computeren. Hvis udviklerne alligevel skal optimere deres indhold før det virker på mobiltelefoner, så kan de lige så godt vælge at skifte fra Flash til for eksempel HTML5. Derved sikrer de sig, at det er en åben standard der kan ses i alle mobiltelefoner. Flash ville være smart hvis det uden problemer virkede på alle eksisterende sider, men når man skal optimere indholdet for at det virker, kan man lige så godt optimere til den teknologi, der giver flest mulige brugere, og det er altså ikke længere Flash. Som sagt er Adobe for sent ude. Løbet er kørt, og hvis de negative meldinger om Flash på mobile enheder fortsætter, så er spørgmålet nok, hvor mange der fremover vil optimere deres indhold til mobile enheder i Flash. Man risikerer nemlig at det er spildt arbejde, fordi ingen alligvel vil benytte sig af det. Enten fordi deres enhed ikke understøtter Flash (hvilket de færreste gør) eller fordi dem der gør, har slået det fra eller oplevet dårlig ydelse.

Det helt store spørgmål er, at når Flash aldrig vil slå igennem på mobile enheder, hvad sker der så på computerfronten? Vil Flash fortsætte sin dominans eller er det også et overstået kapitel? For det er et reelt problem, at der finde to udgaver af nettet; et til computere og et til mobile enheder. Det er faktisk dobbelt arbejde mange steder, både at skulle udvikle en Flash-løsning til computere og en HTML-løsning til mobile enheder. Mon ikke vi mere og mere vil se, at Flash skippes til fordel for HTML, så man får begge løsninger i en? Altså en situation, hvor Flash har sin berettigelse som en teknologi, der kan vise alle de (gode) gamle ting, der alleredeligger på nettet, men nye projekter fremover i stor grad vil gå uden om Flash.

Skrevet af Martin, iPhoneguide.dk, 21/08 2010
Relaterede indlæg

Kommentarer
Subscribe to RSS
  • Michael

     

    Det bliver spændende at følge med i udviklingen gennem de næste par år.
    Personligt savner jeg ikke flash og jeg vil slet ikke gå på kompromis med performance og stabilitet for at få lidt animationer med på hjemmesiden.

    Det er vel også på nuværende tidspunkt vanvittigt at køre store flotte Flash animationer på en mobiltelefon,
    som jeg ser det er vel meningen at tingene skal være hurtige og effektive uden for meget ventetid, når man bruger en mobilgrænseflade!

    Thumb up 0

    21. august 2010 @ 11:28

  • Km

     

    Har man prøvet HTC desire? Den kommer også med flash (den er ikke i usa) men én af mine venner har en.. der virkede det helt fint også på sider uden optimeret flash….

    Thumb up 0

    21. august 2010 @ 11:36

  • Kenneth

     

    Det eneste jeg savner flash til er at kunne tilgå webbank.
    Men der finder de jo nok på noget andet engang.

    Thumb up 0

    21. august 2010 @ 12:06

  • Graversen

     

    Jeg har aldrig brudt mig om Flash og jeg var kraftigt i mod det før Steve Jobs begyndte at svine det. Det er jo umuligt at nævne en enkel hjemmeside som man ofte bruger, som er afhængig af flash understøttelse og det er der jo en grund til. Flash er meget system krævende og på flash-sider spilder man ofte sin tid med at se lamme animationer imellem side skift osv.

    Det er også ironisk at Adobe går ind for frihed og åbenhed for forbrugerne i deres kampagne mod Apples fravalg af Flash, mens Adobe på samme tid har tvunget mig til at opgradere til Win 7 x64 for overhovedet at få lov til at installere Premiere CS5 og After Effect CS5.

    @Kenneth der er vel ingen webbanker der bruger flash, de bruger java og de kræver ofte at du har en digital signatur, hvilket er meget besværligt på en iphone eller lign. Jeg ved ik hvordan det nye såkaldte NemID kommer til at fungere.

    Thumb up 0

    21. august 2010 @ 12:24

  • Graversen

     

    iPhone – Flash = Adblocker! ;)

    Thumb up 0

    21. august 2010 @ 12:25

  • Jacob

     

    Hmmm. Den hjemmeside er sq nok for meget Apple fanboy og for lidt objektiv journalisme.

    Hvis du læser om Mobile flash på nogen af de seriøse hjemmesider, engadget osv kommer de sjovt nok ikke frem til det samme.
    Bryder mig heller ikke om den meget subjektive tone i artiklen.
    Ja. Jeg mener også at flash som sådan er træls. Jeg har både en nexus one og en iPhone 4, og browseren i nexusen vinder da den kan vise mig alle sider og videor.

    Thumb up 0

    21. august 2010 @ 13:08

  •  

    @Jacob

    Så læser du jo slet ikke hvad der står. Det er bare det sædvanlige hver gang der er en artikel, der giver Apple ret, så bliver ordet “fanboy” slynget ud. Man må åbenbart ikke give Apple ret eller mene det samme som dem uden at være fanboy.

    Læs nu hvad manden skriver:

    1) Han mente selv indledningsvis at Jobs tog fejl, men måtte modvilligt æde det i sig. Fanboy?

    2) Forherliger Piltch iPhonen i hans artikel? Nej, han nævner ikke engang ordet “iPhone” en eneste gang”. Fanboy?

    3) Er det han skriver påstande eller erfaringer? Fanboy?

    Piltchs artikel handler ikke om iPhone, men om at Flash ikke dur ifølge hans erfaringer. Den eneste grund til at han laver koblinger til Jobs er, at Piltchs finder ud af, at Jobs havde ret. Som Piltch slev skriver, så var han den sidste han troede måtte indrømme det. Fanboy?

    Vi aner ikke engang om manden har en iPhone (ud fra den ene artikel)? Det er fuldstændig horibelt, at kalde manden en Apple-fanboy alene af den grund, at han ikke har gode erfaringer med Flash og tillader at fortælle omverdenen om det. Jeg synes, at det selvbestaltede Apple-fanboy politi måske skal til at stikke piben lidt ind. Det bliver trættende i længden at høre på beskyldning om at alt og alle er Apple-fanboys. Jeg farer ikke selv ind på sider, der roser Flash, for at markere mig selv og kalde dem for Adobe-Fanboy, og derfor findre jeg det trættende, når det modsatte er tilfældet.

    At du ikke bryder dig om den “subjektive tone” i artiklen er en helt anden sag. Ofte er det jo noget man siger til folk, når man er uenig i deres synspunkt. I stedet for at argumentere for sit eget synspunkt eller forsøge at modbevise modpartens, så siger man bare at
    vedkommende er subjektviv. Som om det i sig selv er et problem. Det kan da godt være, at en artikel er subjektiv, men hvad så? Ødelægger det pointen, går det artiklen uforståelig etc? Enten er man jo enig eller uenig i mandens konklusion.

    Jeg er subjektiv: Jeg handler ud fra mine egne erfaringer, følelser og oplevelser. Gør du ikke selv det? Det betyder også, at jeg først kan skrive objektiv jounalistik, hvis jeg løsriver de valg jeg foretager som “jounalist” fra alt det, jeg ellers har tilegnet mig her i livet. Det hverken vil eller kan jeg. Jeg har heller aldrig påstået andet. Selvfølgelig er alt jeg skriver subjektivt. Eftersom alt det jeg skriver, har været inde og vende omkring min hjerne, som bearbejder tingene, så er alt der kommer ud subjektivt. Det kan ikke være anderledes. Det kan så være i større eller mindre grad, men sand objektivitet opfatter jeg som påtaget i langt de fleste situationer – og uinteressant i lige så mange situation.

    Noget helt andet er saglighed og upartiskhed. Dvs. det, at de ting man skriver er velbegrundede og ikke bare løsrevne påstande. Jeg påstræber i høj grad saglighed i det jeg skriver (efter bedste evne). Dvs. at det fremgår tydeligt, hvad jeg bygger mine konklusioner på, at der linkes til kilden, så folk selv kan læse det og evt. danne en anden konklusion alt efter hvordan tingene nu bliver bearbejdet i deres hjerne.

    I dette tilfælde skriver jeg en artikel om en mands erfaringer med Flash på mobiltelefoner. Uanset hvad du eller jeg mener om Flash, kan vi ikke løbe fra, at manden nu engang har erfaret det han fortæller os. Ud fra det han skriver, har han ikke en en forudfattet ide om at jorde Flash, tværtimod virker det som om, det ville have passet ham bedre at kunne jorde Jobs. Han roser enda Flash, som fantastisk, hvis altså det er tilpasset mobiler. Det er altså ikke Flash som sådan, han har noget i mod, men implementeringen af Flash på mobiltelefoner, han mener den er gal med. Meningen med denne artikel er ikke, at finde den gyldne sandhed om Flash, men at videreformidle en enkelt mands erfaringer. Det fremgår meget tydeligt hele vejen igennem, at det er det det handler om: Piltchs erfaringer med Flash.

    Man kan så være enig eller uenig. Hvis man vil have en frugtbar debat, må man komme med nogle argumenter, der støtter ens sag i stedet for bare at kritisere måden artiklerne er skrevet på. Det svarer til at argumentere for at alt hvad ordblinde skriver er forkert, bare fordi de staver dårligt. Det gør de, men det gør jo ikke nødvendigvis det de skriver usandt.

    HVis du har lyst til at lave en gennemarbejdet test af, hvordan Flash virker på din nexus one, så vil jeg meget gerne lægge den op her på siden. Så kunne det være, at jeg kunne forstå, hvordan man kan få gamle Flash-spil der er afhængige af diverse tastetryk og museklik til at virke. For det indrømmer jeg, at jeg ikke kan forstå.

    Men endnu engang bliver diskussionen drejet over så den handler om form i stedet for indhold.

    Thumb up 0

    21. august 2010 @ 14:46

  •  

    Godt svar Martin. Men det kan være svært at læse hele artiklen når man skal skynde sig ned til kommentarerne for at brokke sig :D

    Thumb up 0

    21. august 2010 @ 15:32

  •  

    @Jacob

    Nu har jeg ledt som en gal efter artikler på de seriøse hjemmesider du snakker om (engadget, gizmodo mfl.) ang. erfaringer med Flash på Android, så jeg evt. kan tage dem med i mine overvejelser næste gang jeg skriver om Flash. Jeg har ikke rigtigt kunne finde nogen. Har du nogle links?

    Hvis man søger på flash mobile android er det faktisk forbavsende få interessante ting der kommer frem, lidt som om folk slet ikke interesserer sig for det. De fleste links er omtaler for foråret, da det kom frem at Flash ville komme i løbet af sommeren til mobile enheder. Siden er der ikke rigtigt sket noget.

    Alternativt kan du måske lave en optagelse af, hvor du browser på hjemmesier med Flash-indhold på din mobil. Det vil om ike andet da give os andre et meget godt billede af, hvordan det fungerer.

    Thumb up 0

    21. august 2010 @ 15:40

  • Mojo

     

    Det er ikke nogen overraskelse for mig.. Jeg er udvikler og har arbejde med web fra tiden til tiden.

    Udefra min og min kollegas erfaring, flash kører ret dårlige på mobil enhed. I sammenligning til andre web teknologi, flash 20-30 langsom end C og C++, 3 gang langsom end Javascript (hvis man bruge google v8 motor som reference, bland de hurtigst). Flash brugs i stigende grad på reklame, små spil og video, end det egentligt skabt til køre interaktive hjemside.

    For samme video, uden hardware accelerering, kun cpu, flash skal bruge 5 gang så meget proceskraft at køre video. Det værst er dårlige design animation og reklame, ganske få af dem er nok til sende cpu hele op i de røde felt. Det er helt uacceptable for enhed køre på batteri (mobil bærbare tablet ). Flash og Adobe Reader er to produkt, hvor hacker og kriminelle går efter, sikkerhed er mild sagt elendigt.

    Det nye browsere understøtter alle html5, som kan dække behov for reklame og video. WebGL er nok det bedst til web spil, brug gpu, er lange bedre end flash løsning.

    Men man skal nok leve med flash mindst 3 år fremover endnu. Det koster både tid og penge at skift flash ude, da mange hjemside er fastlås til flash teknologi. Jeg vil ikke rør flash, html5 css3 ajax webgl, det er webs fremtid. Hvis flash skal klare sig , så skal flash kerne omskrive, så det kører effektiv, det er dovenskab at det ikke gjort det allerede. Jeg er ikke i tvivl flash vil dø snart, spørgsmål er bare hvor lange tid der er tilbage.

    Lad være kalde mig for apple fanboy, jeg bruger jo adobe cs5 til daglig. Hvis man er udvikler der bruger flash til sin arbejde eller kører sin hjemside på flash, så skal tør stå frem og indrømme det, og argumentere sin synspunkt, bare kalde andre for fanboy, og ikke engang tør argumenter sin holding er dårlige stil.

    Thumb up 0

    21. august 2010 @ 15:41

  • arkoh

     

    Har som grafisk orienteret, altid været gevaldigt glad for Flash! Har lavet indtil flere hjemmesider i fullfledge Flash (ikke bare implementeret plugin’en her og der!), da det har givet mig en frihed til at forme som jeg nu mente det var nødvendigt for at få budskabet ud på den rette måde! Det var dengang hvor den mest mobile enhed var en PC på en ladvogn!…

    Men Flash er død for mig for længst! Primært fordi jeg vist med alderen og udviklingen af den der døgnflue kaldet “internettet” er nået til overbevisningen om at princippet om at være så afhængige af en proprietær plugin, som Flash uden diskussion er, er et stort problem for, den åbne information og den nødvendige tilgængelighed for alle! Ja, plugin’en kan downloades… og skal det igen og igen, men det ændrer ikke ved at Adobe kontrollerer dette stykke værktøj, på et “medie” der ikke er deres… deri mit HELT store modvilje mod flash!

    @ Jacob
    Det du netop snakker om er Mobile flash, som er sider “preppet” til Flash på mobiler… hvilket INTET har at gøre med den FULDE flash, som den gennemgang laptop laver her netop handler om! Lidt lissom at sammenligne fordums Wap sider, med en standard smartphones browser!! Deri ligger netop endnu en af mine store kæpheste med Flash… Hvis man koder i Flash, så burde det være ligegyldigt om denne skal ses på en mobil enhed eller på en MONSTER af en PC! Og der burde ikke skulle 2 forskellige versioner til af samme materiale! Fuld respekt for din glæde ved browseren på din Nexus One, men ja undskyld min måske lettere naive spørgsmål til din holdning til dette… men hvorfor dog på nogen måde modsætte sig udviklingen mod en åben standard på det åbne frie NET, ikke drevet af ET firma, men åben for alle på alle platforme!?? Ja jeg forstår den simpelthen ikke!…

    Jeg siger ikke at HTML5 er der endnu, men jeg vil til hver en tid sige at Flash er mere af det onde end af det gode! Og jeg for en glæder mig til at der, forhåbentligt inden længe findes bare en ÅBEN standard, som kan “læses” af telefoner, skrivemaskiner og armbåndsure! ;-)

    Thumb up 0

    21. august 2010 @ 16:08

  • Mojo

     

    @ arkoh

    Godt skrive, jeg er helt enig.. :)

    Thumb up 0

    21. august 2010 @ 16:22

  • Km

     

    Jeg vil med glæde give jer en demo… jeg har en HTC desrie… men så giv mig nogle sider jeg skal gå in på :D … jeg vil også sige at jeg godt kan se begge sider af sagen

    Thumb up 0

    21. august 2010 @ 21:57

  •  

    @km

    Prøv fx. en af de mange suder med flash-spil. Det kunne være y8.com. Er det i praksis muligt at spille nogle af spillende uden et fysisk tastatur eller mus?

    Thumb up 0

    21. august 2010 @ 22:43

  • Wasabiwoman

     

    Var meget hissig i starten over den manglende flash, men nu har jeg vænnet mig til det, og tænker aldrig over det.

    Det – jeg til gengæld tænker over – er, at Flash Player ikke understøtter 64 bit web browser. Hvor længe har 64 bit været alm./tilgængelig? 3 år? Og i al den tid, har Adobe “arbejdet på sagen”. Dette faktum har fået mig over på Steve Jobs “banehalvdel”.

    Thumb up 0

    22. august 2010 @ 00:15

  •  

    Det er også lidt interessant at ansatte fra Adobe blander sig i debatten på LAPTOP. John Dowdell som arbejder hos Adobe, prøver nemlig at bortforklare det hele med Piltch bruger en ulovlig software. Inden Piltch kan nå at svare, har Dowdell regaeret hurtigt og skrevet et indlæg på sin egen blog, hvor han kritiserer Piltch for at have skrevet negativt om Flash og igen forsøger at bortforklare det hele med, at Piltch bruger forkert og hacket software: http://blogs.adobe.com/jd/2010/08/whats-the-point.html

    Piltch skriver senere, at han bruger den software der er præinstalleret på enheden. Siden har Dowdell ikke regaeret.

    Thumb up 0

    22. august 2010 @ 10:19

  • Mojo

     

    Kan ikke forstå adobes tankgang, flash er crappy til mobile hardware der kører på batteri. Hvorfor spilder så meget tid til at holde på flash der ikke fungere godt til disse enhed..?

    Nå den er sagt, adobe laver ellers udmærke software udover flash og adobe reader… bla. photoshop, aftereffect, dreamweave så videre.. Hvorfor bare ikke skrotte flash og satser på html5 og andre åben teknologi, de tjener jo ikke mindre penge at lave nogen god program og værktøj til det. Jeg vil tror det tjene flere penge på det..

    For mig ser det ude som de vil hele have flash forblive lukke, og holder konkurrenter så lange væk som muligt, de vil gerne være monopol på område. Internet er en media de ikke ejer, som arkoh skrev, “jeg vil til hver en tid sige at Flash er mere af det onde end af det gode!” , de er mindst ligeså slemt som microsoft gjort i sin gammel dag med Internet Explore.

    Thumb up 0

    22. august 2010 @ 10:44

  • Martin J

     

    - “Det kan få selv den værste Apple-kritiker til at sende Steve Jobs en undskyldningsvideo i HTML5 (der er den åben webstandard, som Apple mener skal bruges i stedet for Flash)”

    Jeg tror nu jeg vil vente med at sende Steve en undskyldningsvideo, indtil der foreligger en videostandard, der fungerer i alle HTML5 browsere ;)

    Så længe den ene “lejr” (Webkit) understøtter H.264, den anden (Mozilla) Theora/VP8 og den tredje (IE) ingen af delene, vil Flash stadig blive brugt som den primære videoafspiller, med mindre man vil encode alle sine videoer i to formater.

    Realiteten er, at de fleste ikke-kommercielle videosites vil bruge Flash sammen med et HTM5 alternativ, og der vil gå rigtig lang tid før Flash helt kan undværes til visning af video. Det er også lige et par hurdles, der skal klares mht. streaming og DRM, før HTML5 er modent til at klare opgaven.

    Thumb up 0

    22. august 2010 @ 14:30

  • Mikkel A

     

    Nå, så den gal igen!

    Folk der snakker og drager holdninger omkring noget de slet ikke har den fjerneste forståelse for.

    Den her er til Martin + alle dem som siger “godt svaret Martin, det giver jeg dig ret i” (hvad giver du ham ret i?)
    Jeg starter lige med et par spørgsmål til jer alle sammen inden jeg går i gang,

    Hvad er Action Script?
    Hvad er Adobe AIR?
    + hvad er en hjemmeside?

    Til jer som ikke aner hvad det er, i blander jer uden om den her diskution. (og når jeg siger aner, mener jeg ikke wikipedia.com) jeg mener erfaring.’

    og arkoh, mister “grafisk orienteret” ?? undskyld mig, hvad arbejder du med i hverdagen hvis jeg må spørge?
    er du “grafisk orienteret webdesigner” som er fulgt med tiden?

    okay, er de her bitte små virksomheder så tilbage i stenalderen ?

    http://www.sony.com/index.php
    http://www.2advanced.com/
    http://www.hyundaigenesis.com/sedan/
    http://uk.burberry.com/fcp/content/eyewear/content
    http://www.bmw.dk/dk/da/
    http://www.lamborghini.com/2006/lamboSitenormal.asp?lang=eng

    ups, sagde jeg bitte små virksomheder? havde slet ikke set det var bla. Sony, BMW og Lamboghini med i den lille samling, jeg kunne finde på, 2 minuter.

    Men selvfølgelig, hvorfor køre Lamboghini, når man kan køre Ford.. gud, nårja http://www.ford.dk/ bruger jo også flash, æææj. det var kattens. så en gammel 2CV da. (igen, citroen bruger også flash http://www.citroen.dk/home/#/home/)

    , og arkoh, nu når jeg alligevel har dig, kan man ikke nøjes med at programmere en flash applikation, til både desktop og mobile enheder ? øøh, nå der kan man bare se. du hermed ikke grafisk orienteret mere!

    Ps. støste delen af, html, php , asp sites osv. er også lavet i 2 formater. mobil, og dekstop. prøv selv se den her side. http://www.iphoneguide.dk når nej, det wordpress plugin, , men stadig væk ikke den samme side nej.

    .

    nå punkt 1 over negativer omkring flash i følge en hater.

    Det fortiden = nej har jeg lige kommet eksempler med.

    punkt 2

    Steve Jobs siger det fortiden, og at vi skal have åbne webstandarder. klap dig selv på skuldren og start med at åben din iphone. hvorfor åbne webstandarder når man skal betale en formue for at udvikle apps på en låst iphone?
    (lad nu vær med at start på det med så kommer der dårlige apps osv . der findes mange gode apps til en jailbreaket iphone) det bare et eksempel.

    enten er man til opensource eller ikke.

    Forstå mig vel, jeg har ikke noget mod HTML 5 eller åbne webstandarder. (bare jeg for lov til at vælge plugins som det passer mig) det her er udelukkende kun for at skælde jer som udtaler jer om flash uden at vide noget som helst!

    forøvrigt nu når vi har gang i åbne webstandarder, hvad gør vi så med alle vores netbanke der er lavet i Java.
    guud, et plug in mere. SUK.

    nå, 3. punkt

    Batteri tid. hold op, hvis jeg streamer youtube i html 5, .mov eller you name it format lige så lang tid som jeg streamer en flash site så går det nok det hele, ikke sandt?

    Ved du hvad jeg gider ikke spilde min tid på det her.

    KOM MED ET RIGTIG GODT ARGUMENT FOR FLASH ER FORTIDEN.
    Så kan det være jeg lytter. indtil videre kan jeg kun høre apple fanatisk p**!

    Thumb up 0

    24. august 2010 @ 15:24

  •  

    @Mikkel A

    Selvfølgelig må man gerne blande sig i diskussionen, selvom man ikke har udviklingserfaring med Flash eller andre teknologier. Spørgsmålet er mere om folk mon gider debatere med dig, når du håner alt og alle. Hvis de overhovedet forstår din usammenhængende argumentation.

    Som bruger kan man udemærket have god erfaring med, hvad der virker og hvad der ikke gør. På mac er det fx. lavet så smart, at når Flash crasher, så er det kun Flash, mens Safari forbliver kørende. Derfor er det meget nemt at holde sig orienteret ift. hvor it Flash crasher i ft. selve Safari. Hos mig er 99 ud af 100 crash forårsaget af Flash.

    Hvad med dine egne argumenter, hvor bliver de af? Dine primære argumenter for at Flash ikke hører fortiden til er, at du nævner en række hjemmesider fra kendte mærkevarer der benytter Flash. Så fordi citroen og andre bilmærkers hjemmeside er lavet i Flash, så er konklusionen at Flash ikke er fortiden? Super, at der på den måder er blevet udnævnt nogle trendsættende virksomheder hvis valg af teknologi dikterer hvad der er fortid og fremtid. Faktum er, at virksomhederne er 100% ligeglade med hvilken teknologi, der bliver brugt. De skal bare i kontakt med deres kunder. Jo flere enheder der ikke understøtter Flash, desto flerekunder går de glip af ved at vælge Flash. På et tidspunkt når det et kritisk punkt, og så vælger firmaet en anden teknologi, der giver flere kunder end Flash. Udvikler du kun i Flash går du i dag glip af at få vist dit indhold på 100 iOS-enheder. Det er også en slags kunder at miste.

    Grunden til at web og ikke iPhonen skal være åben er, at web benyttes på mange forskellige enheder. Adobe skal ikke sidde og bestemme hvilken standard andre skal benytte på deres enheder. Hvad Apple gør med deres egen enhed gør er mig lige gyldigt, det må Apple selv bestemme. Lige som Microsoft må og Adobe. Hvorfor laver Adobe ikke bare en telefon med indbygget Flash? Men teknologier der skal bruges på tværs af forskellige enheder bør være åbne. For mig personligt er det dog fuldstændig uden relavans når man skal afgøre om Flash er fortid eller fremtid. Det er to forskellige diskussioner.

    I sidste ende kan man koge det ned til, at det er en religionskrig mellem tilhængere og modstandere. Det er helt fint med mig, men skal vi ikke lade være med at skyde hinanden i skoene, at vi kun mener noget fordi Apple dikterer at vi skal? Det tjener intet formål. Du gider sikkert heller ikke gøre på at jeg kun kan høre Adobe fanatisk p**!

    Edit: Jeg mener ikke at Flash er noget lort, men derfor kan jeg godt mene, at vi har behov for noget andet der kører bedre, mere stabilt og mere sikkert. I mine øjne kan vi lige så godt få overstået det skifte nu som om 5 år.

    Nu går debatten jo også på den mobile Flash og ikke den på alm. computere. Der er en verden til forskel.

    Thumb up 0

    24. august 2010 @ 17:04

  • Oliver

     

    @Martin:

    Du kommer selv med følgende citat:

    “Nu går debatten jo også på den mobile Flash og ikke den på alm. computere. Der er en verden til forskel.”

    Og tidligere med dette, som er totalt modstridende:

    “HVis du har lyst til at lave en gennemarbejdet test af, hvordan Flash virker på din nexus one, så vil jeg meget gerne lægge den op her på siden. Så kunne det være, at jeg kunne forstå, hvordan man kan få gamle Flash-spil der er afhængige af diverse tastetryk og museklik til at virke. For det indrømmer jeg, at jeg ikke kan forstå.”

    Hvordan havde du forestillet dig, at man skulle argumentere imod dig, når du ikke selv kan holde rede på dit eget standpunkt/forståelse?

    At man kan bruge flash som platform på mobiler er jo ikke ensbetydende med at det skal være bagudkompatibelt med ALT hvad der er udviklet på platformen igennem de sidste 10(?) år. Så hvis man ikke lige kan bruge en mus eller et tastatur til at afvikle et program, så betyder det ikke at hele platformen er forældet.

    Personligt kan jeg streame videoer fra en lang række sider i HD fuldstændigt flawless med min Desire. De samme sider kan ikke streames på en iPhone. Hvad der så er fortid/fremtid her kan du selv vurdere.

    Thumb up 0

    25. august 2010 @ 16:02

  •  

    @Oliver

    Jeg kan sagtens finde ud af mine standpunkter. Det jeg mener er, at det er Flash på mobilen vi skal debatere. Og jeg mener samtidig at Flash på mobilen ikke har sin berettigelse fordi alt det gamle (som jo ikke er optimeret til mobilen) ikke virker. Det mener jeg ikke er modstridende. For folks ønske er jo at få Flash for at kunne se alt det gamle indhold på normale hjemmesider. Det er den ene side af sagen, dvs. et rent brugermæssigt aspekt. Hvis det udelukkende handler om nydesignede ting, kunne man lige så godt starte fra nul og udvikle en helt ny teknologi, i stedet for at hænge fast i en gammel. Bagudunderstøttelsen spiller en meget stor rolle – faktisk har jeg til dato ikke hørt om nogen, for hvem det ikke var det vigtigste. Flash til video alene giver jo ingen mening, når man lige så godt kan lave det i HTML5.

    Den anden side af sagen er, at jeg mener, at Flash hører fortiden til. Ikke pga. af ovenstående, det er helt andre argumenter. At du kan streame Flash på din telefon er jo fint nok, men det er ikke et argument for at det er fremtiden. Da Apple i sin tid som de første afskaffede diskettedrevet var kritikken den samme. Skulle man argumentere som du gør ville man have sagt: “Personligt kan min IBM godt læse disketter, det kan din mac ikke. Hvad der så er fremtid her, kan du selv vurdere.”

    Hvis man mener, at Flash vil forsvinde om 2-5 år, er det vel en logisk følge at den ikke-Flash-understøttende iPhone er forud for sin tid.

    Hvis man mener, at Flash vil leve i bedste velgående om 5 år, så er iPhonen ikke fremtidssikret.

    Hvilket af de to scenarier man tror på, er op til en selv, man skal bare være klar over, at man ikke kan bruge situatioen i dag til at afgøre hvad der er fremtiden. Tiden vil vise, hvem der har ret – indtil da, er det er det kun kvalificerede gæt.

    Thumb up 0

    25. august 2010 @ 20:46

  • Oliver

     

    @Martin:

    Dit argument med diskettedrevet er bogus. Der er selvsagt forskel på en hardware-løsning og en software-løsning. Lad nu være med at trække niveauet ned.

    Du kommenterer at flash ikke bør porteres til mobilmediet, fordi det tidligere har fungeret på en anden måde på almindelige computere og derfor ikke er 100% bagudkompatibelt. Er det overhovedet et argument for noget? Og hvorledes. Flash er blot en platform, lad dog content providers afgøre hvad de vil bruge den til.

    Den eneste sandhed er jo at flash på et apple-produkt vil fratage dem muligheden for at regulere indholdet, samt at det vil bygge bro mellem alle mobil-platforme, hvilket også vil begrænse reguleringen. Det er der ikke nødvendigvis noget i vejen med. Men kald dog en spade for en spade.

    Lad os nu se hvad der sker når html5 begynder at blive udbredt. Hvis Apple støtter op om det 100% og ruller alle deres ting ud for at støtte op om det uden begrænsninger, så skal jeg med glæde æde mine ord. Flash er ikke vigtigt for mig, det er begrænsningen af det jeg anfægter.

    Min kommentar om fremtid og fortid var nu blot en forsøgt morsom omskrivning af dit eget argument. Hvem gider at bekymre sig om fremtid eller fortid, når nutiden ikke fungerer?

    Thumb up 0

    26. august 2010 @ 11:42

  •  

    @Oliver

    Man skal altid passe på med at sige ting som “den eneste sandhed er …” når man debaterer med andre. Det levner jo ikke ligefrem ret meget plads til debat.

    Personligt er jeg fløjtende ligeglad med Flash på mobilen. For min skyld kan de bare komme med det. Selv savner jeg det ikke, men jeg ved at andre gør. Jeg ved også at mange vil blive utroligt skuffede, hvis iPhonen fik Flash, hvorefter 90% af det allerde eksisterende Flash ikke virker som det var tiltænkt. Så kan man altid diskutere om det er Apples opgave at skåne folk for den skuffelse – eller om det er op til folk selv.

    Nu er jeg ikke selv Flash-udvikler (og har aldrig været det), men man kan altså godt få den mistanke, at det mest af alt er Flash-udviklerne der er negative. Jeg vil gætte på. at kunden der henvender sig for at få lavet en løsning til sin hjemmeside, er 100% ligegyldigt med, hvilken teknologi der bliver valgt. Det vigtige er hvordan den endelige funktionalitet er og det spiller sikkert også en rolle, hvor mange potentielle kunder der kan se indholdet. Det er med andre ord ikke slutkunderne der øsnker Flash. De ønsker bare en given funktionalitet; om det er lavet i Flash, HTML, Silverlight etc. spiller ingen rolle. Hvis den antagelse er rigtig kan der kun være to forklaringer på hvorfor der vælges Flash; 1) Fordi alternativerne ikke kan klare opgaven rent teknisk 2) Fordi udviklerne ikke kan klare opgaven rent evnemæssigt. Man kunne også sige at de vælger Flash, fordi det er det de er dygtige til. Hvis du er Flash-udvikler og skal lave en opgave for kunden, så laver du den jo i Flash. Hvis du kan alt muligt, så vælger du vel det der er nemmest for dig. Måske er det her det halter for Flashs konkurrenter. Det findes ikke ordentlige værktøjer, der gør det nemt.

    Thumb up 0

    26. august 2010 @ 12:19

  • Oliver

     

    Jeg er sådan set fuldstændig enig i alt hvad du skriver nu.

    For lige at tilføje (fra mit eget synspunkt), flash er ikke målet og har aldrig været det. Forbrugerne bør være fuldstændigt ligeglade, så længe det virker. Ligesom det altid har været tilfældet (jeg tror ikke almindelige forbrugere tænker om det nu er flash eller ej, når de ser en bannerreklame eller afspiller en video i youtube).

    At Apple så vælger ikke at understøtte er hvad det er. Jeg kan sagtens forstå det ud fra det synspunkt, at alt hvad der kommer på en iPhone skal kunne afvikles perfekt. Det samme afspejler sig i app-storen og det er et synspunkt der selvfølgelig kan diskuteres men som klart giver mening.

    Men som den type forbruger jeg er, vil jeg selv vælge hvad jeg synes giver mening og hvorledes jeg ønsker at regulere dette, og derfor har jeg valgt den mobile platform som jeg har. Derfor synes jeg at den oprindelige artikel er noget pjat.

    Thumb up 0

    26. august 2010 @ 12:44

  •  

    Jeg faldt lige over denne side, som meget overbevisende viser hvad man kan uden flash: http://www.thewildernessdowntown.com/

    Super godt lavet og fundet på.

    Thumb up 0

    31. august 2010 @ 10:22

Skriv en kommentar

For at kommentere skal du udfylde navn og mailadresse. Du kan også oprette en profil på siden. Du finder registreringsformen nederst i sidebaren i højre side (klik på "Opret").