Telia introducerer 3 nye iPhone 3G-abonnementer
01. Sep 2008, 16:20 af Martin i Nyheder Tags: Abonnement, Telia
Telia har i dag tilføjet tre nye abonnementsvalg til deres iPhone 3G.
Ud over det nuværende iOn til 599 kr pr. måned er det nu muligt at vælge Telia Basic, Telia Xpress 2.0 eller Telia On.
Alle de nye abonnementer er bygget på et princip om at man kan vælge hvor stort (eller småt alt efter hvordan man vender og drejer det) man ønsker sit minimumsforbrug pr. måned. Jo højere man vælger minimumsforbruget desto billigere bliver iPhonen.
Den billigste minimumspris får man ved at vælge Telia On, hvor den kan komme ned på 3693 kr (8GB) inkl. 8 eller 12 timers tale om måneden men ekskl. data.
Det er en meget positiv overraskelse at Telia nu åbner op for “godteposen” og lader folk selv vælge hvilket abonnement de ønsker. Det eneste der nu mangler er muligheden for at købe iPhonen helt uden abonnement og simlås.
Jeg har haft lidt svært ved at finde ovenstående på Telias hjemmeside, men går man i webshoppen og finder iPhonen, vil alle priserne fremgå.
Telia begrunder introduktionen af de nye abonnementer med:
“Vi har selvfølgelig lyttet til de forbrugere, der primært ønsker at bruge deres iPhone til tale. Derfor er jeg glad for, at vi har fået mulighed for at udvide vores iPhone-tilbud, så man nu kan købe en iPhone med flere af vores eksisterende abonnementer, hvor der ikke er inkluderet data,” siger Jesper Brøckner, administrerende direktør i Telia.
Det er også godt nyt til alle dem der mener at 300 MB data er for lidt om måneden, der er nemlig et nyt abonnement på vej:
”Vi kan selvfølgelig også se, at der er en ganske lille gruppe af iPhone-superbrugere, som rent faktisk bruger mere end 300MB om måneden. Og derfor kommer vi selvfølgelig med en attraktiv datapakke i løbet af september”, siger Jesper Brøckner.
Jeg synes ovenstående er et godt træk fra Telia side, omend det kommer lidt sent. Telia har hele tiden ment, at de suverænt vidste hvad iPhone-brugeren havde brug for, så jeg tror der ligger noget bag udmeldingen i dag. Forhåbentlig er det fordi der er hold i rygterne om at salget af iPhonen bliver frigivet i oktober/november, dvs. at Telia forbereder sig på dette med dagens nye abonnementer.
Tak til Anders for tippet.
Relaterede indlæg
- Svensk Telia ændrer iPhone 3G-abonnementer
- NetCom i Norge ændrer iPhone 3G-abonnementer
- Telia klar med priser på iPhone 3GS
- Analyse: Gør Telia det godt nok?
- Afstemning: Har du fået lyst til at købe en iPhone 3G efter Telias introduktion af nye abonnmenter?
Relateret annoncelink
- Billige Mobiler - ADVARSEL: Køb ikke mobiltelefoner før du har set prisoversigt og tests!



Entries (RSS)
LaWiPi
Fedt, fedt, fedt at de nu begynder at tilbyde valgmuligheder til deres kunder
) Måske de offentliggører noget der?
Plat, plat, plat at de FØRST NU begynder på det..
“vi har lavet det abonnement der passer bedst til iPhone..” var det ikke sådan det lød i juli? Jeg glæder mig til at høre deres begrundelse nu.
Men det bekræfter også for mig at Telia skal have lokket nogle nye kunder i fælden, inden de ikke har eksklussivret mere.
Apple holder en event d. 9. September hvor nye iPods og Macbooks forventes introduceret (ingen rygter om Newton’s
1. September 2008 @ 16:36
Anders
Ringede lige i morges kl 10 og fik nyheden af en telia butik som de havde hørt “rygter om”, som han sagde. Og fik det bekræftet på webshoppen. Temlig nice.. så ser vi nok meget snart en hel røvfuld iPhone 3G på markedet med de billige abb. priser.
1. September 2008 @ 16:54
admin
Underligt er det, at iPhone 3G-nyhedsbrevet og Telias iPhone 3G side INTET nævner overhovedet her 7 timer efter pressemeddelelsen.
Jeg er personligt kommet 60% tættere på at anskaffe mig en iPhone 3G. 4.193 kr for et oplåst 8GB synes jeg er fair. Så kan jeg bruge den hos 3, som er de eneste der dækker hvor jeg bor.
/martin
1. September 2008 @ 17:04
LaWiPi
-det stikker i hvert fald pt. en kæp i hjulet på lysten til at hente iPhones fra Grækenland..
Er det mon derfor?
1. September 2008 @ 19:45
LaWiPi
Nej, nu tror jwg at har jeg fundet ud af det:
O2 i England har netop offentligtgjort priserne på deres ‘Pay and Go’ Som jeg forstår deres hjemmeside kan man købe en iPhone3G 8gb til 3.600,- hvilket indkluderer ET ÅRS ubegrænset data og wi-fi i hotspots.
Hvis ikke Telia havde lavet et modtræk til det , havde parallel importen helt sikkert blomstret.
-men måske er O2′s incitament til at tilbyde dette nye produkt, at eksklusivretten til at forhandle iPhone ryger efter 3 mdr…? Tanken er nærliggende, for en paranoid konspirationsteoretiker som mig..
1. September 2008 @ 20:30
MMB
Jeg syntes også det virker meget sjov at telia bliver så vild med at komme med nye abb. man kan jo håbe på at det er fordi de snart miste ene rette på iphone her i danmark hvilkede ville være fedt hvis de gjor der ikke nogle der har nået nyt om dette rygte
1. September 2008 @ 21:44
muggen
Er det muligt at få sin iPhone unlocked i en Telia butik ?
2. September 2008 @ 00:29
admin
@LaWiPi
Nej, for den engelske iPhone er jo simlåst. I øvrigt gælder data kun i England, så det ville vi ikke få så meget ud af. Så er der stadig mere fidus i den græske der fås oplåst til 3700 kr.
/martin
2. September 2008 @ 10:02
admin
@muggen
Ja, hvis den er købt hos Telia.
/martin
2. September 2008 @ 10:05
LaWiPi
Ja, ok.. en rimelig vigtig pointe, som jeg lige havde misset dér!
Men paralleleimport fra grækenland ser under alle omstændigheder ikke så attraktivt ud nu, hvor man kun sparer 500,- og samtidigt gør det møg-hamrende-bøvlet for sig selv at reklamere, HVIS det skulle gå hen og blive relevant.. Det har man jo hørt om, har været nødvendigt.
Jeg gjorde det ihvert fald ikke.
2. September 2008 @ 11:42
LaWiPi
Jeg skrev i dag til Telias pressechef, og har allerede fået svar. Det deler jeg lige med jer. Ifølge Telia skyldes det hele kort fortalt at de har en streng kontrakt med Apple, som tilsyneladende gør at de ikke selv bestemmer noget som helst.
Det kan man jo så vælge at tro på eller ej..
Tak for din e-mail. Jeg skal forsøge at svare, så godt jeg kan. En del handler dog om vores aftale med Apple, altså hvad vi må og ikke må, og derfor må jeg ikke gå i detaljer omkring dette.
1) Hvorfor først nu?
Der er to ting i dette. Den første ting vil jeg nok vælge at formulere som: Vi har først nu fået mulighed for at åbne for flere abonnementstyper. Den anden ting er; da vi nu fik muligheden, så kunne vi se en stigende kundegruppe, der ønskede en iPhone, men ikke ønskede data. De ville KUN have den som designtelefon. Derfor valgte vi at åbne op for vores eksisterende abonnementer, hvor data ikke er inkluderet som i iOn-abonnementet.
2) Hvorfor gjorde det ikke indtryk på Telia, den meget negative omtale som monopol-abonnementet iOn fik, bl.a. af allerede erfarne iPhonebrugere? -meget goodwill kunne være høstet gratis dér.
I hele processen har vi haft dialog med de kunder/forbrugere, der er kommet med konstruktive forslag til forskellige ting. Men som sagt er det først nu blevet muligt, at åbne for flere abonnementer. Vi havde heller ikke mulighed for at fortælle om dette inden. Så vi har blot måtte tage slagene uden at kunne fortælle, hvad vi måske gerne ville have. Sådan er det nu engang, og ingen grund til at pive over det. Heldigvis er muligheden kommet nu, og så må vi bare tage det fremadrettet.
3) Skyldes dette en kombination af “good cop – bad cop” & “panik før lukketid”, forstået således:
Bad cop: Der er ET abonnement, og sådan bliver det, basta!
good cop, efter 1 mdr.: I kan få det 300,- billigere
good cop, efter 2 mdr.:Vi kan snakke om det, ok så får I flere valgmuligheder.. værs’go.
resultat: den stakkels mand der skal afhøres [Telias kunde] bryder sammen og tilstår [=tegner Telia abonnement]
Panik før lukketid: Der er rygter om at Telias eksklusivret til at forhandle iPhone3G ophører efter de første 3 mdr. Telia skal derfor nå at kapre så mange kunder til Telia som muligt mens der stadig er monopol.
Nej. det skyldes rent og skær aftaleforholdene.
4) Kan du af- eller bekræfte dette rygte?
hvis du spørger om eneretten til at sælge iPhone, så aner jeg det ikke. Jeg har ikke selv set aftalen, og aner ikke, hvad der står.
2. September 2008 @ 12:08
admin
@LaWiPi
Jeg køber ikke Telias undskyldning om at det er Apples skyld. I Sverige og Norge har der været frit valg fra dag 1. Så at Apple skule være specielt interesserede i at Telia i Danmark kun måtte tilbyde ét abonnement lyder meget underligt.
Og ellers er det jo det sædvanlige snakken uden om og henvisen til aftaler han ikke kender.
/martin
2. September 2008 @ 13:06
Thonz
Det er da forbandet med alt det hemmelighedskræmmeri og underlige abonnementsaftaler.
Kan man ikke bare allernådigst få lov til at købe en Iphone uden alle de fesne abb!
- Jeg håber virkelig at der er hold i det 3 mdrs rygte.
2. September 2008 @ 13:16
LaWiPi
Lige meget hvad -om det er Telia der har reelt er begyndt at lytte til deres kunder, og dermed tillade flere forskellige abonnementer, eller om det er fordi de først nu har fået lov af den store stygge æblemand, så er det interessante: hvorfor nu?
Hvis Telia, ene og alene har spillet dette ud, så må det
1) enten være for at skyde gang i skuffende salg, eller
2) fordi de ved, at deres eneret til forhandle iPhone snart ryger; jf. “panik før lukketid” i min kommentar #11
At dømme på ventelisterne, tror jeg ikke på det første -jeg hælder til det sidste
Jeg tillader mig liiige at være lidt selvfed, og citere mig selv fra en kommentar i “Telia sænker prisen på iPhone 3G med 300 kr” fra juli måned:
(når nu det sker at jeg får ret -i hvert fald på dette punkt- så er det da med at fremhæve det
)
Men hvis årsagen til flere abonnementer skyldes Apple, så må det skyldes
1) skuffende salgstal
2) en iver i at få erobret markedsandele.
Apple har jo ikke rigtigt meldt salgstal ud, udover deres åbningsweekend. Men at dømme efter rapporter om ventelister mv fra andre lande end i DK, så har salget være nok været over forventning. Derfor tror jeg på nr. 2 Og hvorfor skulle de så ligefrem være ivrige i at få markedsandele? -jo.. der er rygter om at Googles Android telefon allerede skulle komme i handlen 13. oktober.. -en seriøs iPhone-konkurrent!
Hvis Apple får pumpet tonsvis af iPhones på markedet umiddelbart før Android’en gør sit indtog, så snupper den jo Androids potentielle markedsandele -Apple får udbygget deres forspring, hvilket kan være meget værd i i/G-Phone-dysten.
-i Begge tilfælde, om det er Telia eller Apple, der står bag beslutningen, så bør det kun betyde godt nyt for os forbrugere.. Min opfordring til alle, der vil have en iPhone3G er: Vent lidt og se.. Der må snart ske noget hvis alt det her konspirations-teori skal vise sig at have hold i virkeligheden. Apple holder en event d. 9. september.. -Måske kommer der nyt dér?
2. September 2008 @ 13:50
C4D.dk
LaWiPi: Helt enig i at det er at røvrende eksisterende kunder, men iPhone er et nichemarked, Android endnu mere, så det med at erobre markedsandele tror jeg ikke på.
Det er kun rygter der siger Apple holder en event om en uge, intet er officielt bekræftet.
2. September 2008 @ 17:58
LaWiPi
@C4D.dk
Helt uenig med dig i at det er et nichemarked. I 2007 blev der solgt 115 mio. smartphones, og tallet for 2008 anslås til at blive 173 mio. Det er et forholdsvis dyrt og advanceret produkt, og har man store markersandele i sådan et voldsomt stigende marked, er der potentiale for voldsomme indtjeninger. Det har mange set, hvilket er grunden til at Apple og Google besluttede sig for at ville begynde at lave telefoner og styresystemer til disse.
Og har forresten lige set at Apple i dag har offentliggjort at der er et arrangement d. 9. (indtil dette, var det ganske korrekt et rygte)
2. September 2008 @ 19:30
LaWiPi
Har lige last mere om arrangementet d. 9. Det hedder “Let’s rock” og grafikken er en dansende ung mand (?) påmonteret en af de nye iPods (at dømme ud fra formen)
Det lader derfor til at arrangementet d. 9. alene kommer til at omhandle nye iPod nano’er, en ny iPod Touch (i iPhone3G design) og en ny iTunes 8.0 -med nye og spændende funktioner.
Lanceringen af nye MacBooks forventes afholdt et par uger senere..
Det spændende bliver at se hvilken af disse arrangementer iPhone behandles under..
2. September 2008 @ 19:44
C4D.dk
Vendte straks tilbage hertil, da jeg så de lige har annonceret et event d. 9.
Med nichemarked mener jeg at det er meget få som vil betale 5.000 kr., ja selv 3.500-4.000 kr. for en telefon. Folk som betaler så meget for en telefon, er i forvejen folk som enten har mange penge, bare skal være med på det nyeste, eller som de fleste af os (nørder) bare synes den er for lækker. iPhone kan sikkert blive en megasællert i sin egen kategori, men i forhold til hele mobilmarkedet kan du ikke benægte at iPhone hører inden under et nichemarked.
2. September 2008 @ 20:27
admin
@ C4D.dk
Få og få. Nickemarked eller ej – der er penge i skidtet. De rygter jeg har hørt tyder på at der er solgt over 10 mio. iPhone 3G allerede. Så vi kan hurtigt nå op på 20-30 mio. for et helt år.Det er nu immervæk et okay marked at have fingrene i. Hvis vi sætter udsalgsprisen til bare en tudse er det 20-30 milliarder kr i omsætning bare på iPhonen. Dertil kommer App Store, iTunes store osv. Analytikerne regner da også med at Apple har en pengetank på 40 mia. dollars inden for 2 år.
Men nu mener, jeg at hele Apples strategien med først iPod og senere iPhone er at skaffe kunder til deres kerneområde; nemlig computerne. Alle folk der har haft en iPod/iPhone i hånden synes den er lækker og tjekker nok lige Apples computere næste gang der skal købes nyt. i USA har 43% af alle nye studerende på universiteterne mac. I Elgiganten er 15% af computersalget mac. Den er i den sammenhæng iPhonen skal ses.
Jeg ved egentlig ikke om Apple er så bange for konkurrenterne (jeg tror snarere det er omvendt) alle de store har jo forgæves forsøgt at slå iPoden af pinden som AFSPILLEREN uden held. Men selvfølgelig skal man altid være påpasselig når Google går ind på et marked.
/martin
2. September 2008 @ 20:57
Daniel
Læs det med småt!
Nu var jeg selv lige ved at hoppe på Telias nyeste abonnement påfund lige indtil jeg læste det med småt.
Jeg ville have valgt On abonnementet til 299, men som man kan se på nedenstående så har man altså kun 200 minutter til ikke Telia mobiler, på trods af at de reklamerer højt og flot for abonnementet med fri tale til alle, telia eller ikke telia.
De er meget glade for begrænsninger på deres abonnementer.
Copy/paste fra telias produktblad:
“2. Fri tale med begrænsning
Med Telia On kan Kunden ringe ubegrænset i
Danmark til alle danske fastnetnumre og danske
Telia mobilnumre. Ringer Kunden til samme nummer
længere end 1 time, takseres de efterfølgende
minutter jvf. gældende prisliste for Telia On. Der
er inkluderet 200 minutters taletid om måneden i
abonnementet til brug for mobilopkald til numre
hos andre danske mobiloperatører end Telia Danmark.
Når de inkluderede 200 minutters taletid
er opbrugt, opkræves der en minutpris ved opkald
til numre hos andre mobiloperatører end Telia
Danmark. Kunden kan til enhver tid få oplyst om
et mobilnummer er et Telia mobilnummer på telia.
dk. I abonnementet er inkluderet fri brug af Telias
mobile internetportal, Telia SurfPort, så længe der
står SurfPort i toppen af skærmen.
Indholdstjenester, særtjenester, udlandsopkald
m.v. takseres efter pålydende. ”
Jeg afventer og håber på rygterne taler sandt!
2. September 2008 @ 21:45
LaWiPi
@C4D.dk
Det kommer an på hvordan du ser det. Hvis du ser antal solgte enheder, så ser det sådan ud: i 2007 blev der solgt 1,15 mia. mobiltelefoner, af dem var 10% smartphones. -og af dem var ca. 5 mio. iPhones eller 0,4% af det samlede antal solgte mobiltelefoner i 2007. -Det kan jeg godt gå med til at kalde et nichemarked; altså smartphonemarkedet i mobilmarkedet.
-og det er uden tvivl Nokia der styrer på antal solgte enheder (på begge markeder), og det kommer de nok også til at bilve ved med, for ingen kan vel lave telefoner så billigt som Nokia, med det produktionsapperat som de har i ryggen.
(Jeg gad godt at vide hvor meget smartphonemarkedet beløbsmæssigt udgør af det samlede mobilmarked. Jeg tror nemlig det er nogle markant andre tal, vi så taler om) [Martin Toft Madsen: hvis du læser dette, kender du så svaret?]
Jeg ved ikke helt om det er det bedste eksempel, og jeg kan ikke finde salgstallene for antal solgte cowboybukser i verden, men jeg er sikker på at hvis man gjorde f.eks. Diesels andel op af alle solgte cowboybukser, ville den også være en niche marked. -Men der findes mange mennesker der gladeligt betaler omkring 1.000,- for et par cowboybukser -selvom Tøj & Sko også sælger udemærket (tror jeg..) bukser til 199,- Begge ting sælger godt, men der er ingen tvivl om hvilket marked der er mest interessant at få fingrene i. (Det er lige før det bliver lidt lummert det her..)
Man kan efter min mening også sammenligne de to typer af brands. -Jeg vil dog ikke sætte Nokia lig Tøj & Sko, men Nokia er i min verden tættere på, end Apple er. Og det gør jo at Apple kan slippe afsted med at tjene lidt bedre på deres antal solgt telefoner end konkurrenterne; de skal måske kun sælge én, for at tjene det samme som konkurrenterne gør ved at sælge to (-jeg gætter bare på tallene).
Men men.. Apple er jo kun eksklusiv, så længe de er i undertal. Ellers bliver Apple jo Microsoft, som alle gerne vil være efter..
(Det var noget af en smørre jeg fik roddet mig ud i dér!)
3. September 2008 @ 08:40
admin
@LaWipi
De eneste tal jeg har kunnet finde er fra Nokia selv. I Q4 2005 udgjorde smartphones 10% af de solgte enheder men 30% af indtægterne. Det er helt sikkert steget siden dengang.
I år forventer man at 15% ad det samlede salg (alle mærker) er smartphones. Jeg synes ikke 15% er et nichemarked. Der skal vi ned i et par procent. Nettos markedsandel på dagligvarehandlen i Danmark er f.eks. 15-16%.
Det er mere et spørgmål om hvorvidt Apples andel af smartphone-markedet er stort eller lille. I USA sidste år stod Apple for 28% af smartphone-markedet. 28% af et smartphonemarked på 15% er i runde tal 4%. Dvs. Apple stod for 4% af samtlige mobiltelefoner det blev solgt i USA sidste år. Det kan kun være øget med iPhone 3G introduktionen.
Overfører vi tallene til Danmark vil det betyde at Telia kan sælge 100.000 iPhones i Danmark om året (4% af samtlige telefoner). Det er i den sammenhæng det skal ses at iPhonen er en god ting af få ind i sin forretning.
/martin, der lige har taget teleanalytikerhatten på igen
3. September 2008 @ 09:53
LaWiPi
-og som er John Strand tvillingebror.. NU KOM DET UD!!!!
3. September 2008 @ 10:09
Hissi
Var lige inde på webshoppen, ikke nok med at os der har købt da den kom ud, ikke har mulighed for at få en af de 3 abonnementer så har de satme også sat den 100 kr, ned i prisen yderligere.
Synes sku det er for groft. ! Men måske ens egen fejl fordi man var så hurtigt ude…
3. September 2008 @ 23:59
Hissi
ups mig der har set forkert, men den kan sku fåes meget billigere med et af de andre abonnementer..
4. September 2008 @ 00:03
admin
@Hissi
Ja, se her: http://iphoneguide.dk/nyheder/med-telia-on-kan-iphone-3g-fas-oplast-for-kun-4193-kr/
Den kan fås for 3.693 kr nu (8GB) det er 1.200 kr mindre end til at starte med. Abonnementerne er jo forskelige, men alligevel.
/martin
4. September 2008 @ 11:55
LaWiPi
Og nu har de så lanceret “fri surf” for 59,- pr. md.
[Her følger stærkt holdningspræget gengivelse af den nyhed..]
Hvor er det patetisk..!!! datapakken er begrænset til 300 MB, og her er argumentet:
Hvis Telia alligevel ikke vil taksere overforbrug, så lad da være med at sætte en grænse!?? -eller så kunne man ligeså godt skrive at grænsen var 10 MB eller 10 GB (som alle andre flat-rate-data-aftaler..)
Og så taler de om hvor meget man kan indenfor de 300 mb.. Men kan man være fløjtende ligeglad med som forbruger hvis man har tegnet en “Fri Surf”, ikke? -Med mindre de altså vil komme efter folk, der går over de 300mb, og deres megen fokusering på den grænse, giver mig beklageligvis den mistanke..
Og så en ting til..
Det betyder ikke at de 300MB i iOn-abonnementet er ensbetydende med “fri surf” -Det ville ellers kunne afstedkomme et cadeau herfra. Næ, for at få “Fri surf” til sin iPhone3G, skal man betale 59,- oveni….
Det var al min galde. Nu noget positivt:
Det betyder at jeg ville kunne få mig et fornuftigt abonnement til 258,- pr. md. og en iPhone3G til 2.699,- (men stadig svag 3G-dækning)
Se pressemeddelsen her: http://telia.dk/omtelia/presserum/pressemeddelelser/20080909/
Og nu noget fra min konspiratoriske mærkelige hjerne:
skal man lægge noget i den valgte dato for offentliggørelsen?? Sidst Telia kom med noget, havde de “først nu fået mulighed for at tilbyde flere abonnementer..” Det samme må simpelthen også være tilfældet i dag. “fået mulighed for..” I dag d. 9. september, hvor Apple også holder et arrangement.. Spændingen højnes..
9. September 2008 @ 12:04