iRepair

Opnion: Er Microsoft blevet Apple-fanboys?

Fronten mellem kritikere og fanboys har været trukket skarpt op længe: Bestemmer Apple alt for meget over hvad vi må og ikke må på iPhonen – er systemet for lukket? Nu blander Micosoft sig indirekte i debatten.

Microsoft har netop afholdt et stort “Windows Phone 7″-event, hvor de igen præsenterede det nye styresystem til mobiltelefoner. Nu er det her selvfølgelig ikke en nyhedsside omhandlende Windows eller Microsoft, men derfor er der alligevel et par interessante ting, der fortjener at blive vendt her på iPhoneguide.

Lad mig slå fast med det samme, at meningen med denne klumme ikke er at nedgøre Microsofts nye tiltag, bestemt ikke. For de har nogle interessante bud på et nytænkende post-iPhone-brugerinterface, hvis man kan kalde det det.

App Store-modellen

I stedet skal vi spole tiden tilbage til iPhonens unge dage. Helt præcist den gang Apple præsenterede App Store-modellen første gang. Kritikken haglede ned over Apple fra stort set alle andre end iPhone-brugerne. Hvordan kunne Apple tillade sig at præsentere et lukket udviklermiljø, hvor Apple bestemte hvad der var tilladt og hvad der ikke var, og dermed hvad der kom på hylderne i App Store? Apple Storen blev dømt til fiasko, for fremtiden var et åbent udviklermiljø uden indblanding, mente kritikerne. Heldigt for dem åbnede den ene app store efter den anden, på andre platforme, så alternativer var der masser af. Mest omtalt var Googles Android Marketplace, hvor der ikke var grænser for åbenheden.

Succes eller fiasko?

Det viste sig dog hurtigt, at det var Apples App Store der var mest succesfuld, mens Android Marketplace var en dundrende fiasko for udviklerne, idet der stort set ikke var nogen der købte noget. Et eksempel er spillet Trism der på Android omsatte for $1.000 i løbet af tre måneder og $250.000 på iPhonen i løbet af to måneder. Faktisk sælges der færre apps gennem Android Marketplace på verdensplan, end der gør i den danske App Store alene. Det fik da også hurtigt Gameloft, en af de helt store spiludviklere, til helt at droppe Android. De solgte simpelthen 400 gange flere apps til iPhonen end til Android. Hvor Android Marketplace er gået fra fiasko til fiasko, er Apple App Store gået fra succes til succes.

Microsoft vælger side

Det er selvfølgelig meget nemt at være bagklog, hvilket også må have været tankegangen hos Microsoft, da de skulle udvikle konceptet for deres egen application store Windows Phone 7. Du har nok allerede gættet det: Microsoft har mere eller mindre kopieret Apples model for App Storen. Den er god nok; et lukket distributionmiljø uden mulighed for at installere apps uden om Microsofts godkendelse. Jeg vil ikke pege fingre af, at Microsoft kopierer Apples model, det havde da først været mærkeligt, hvis de havde valgt Googles model. Selvfølgelig vælger Microsoft det koncept, der har vist sig at være mest succesfuldt. Alt andet ville være mærkeligt. Det interessante i denne historie er, om Microsofts valg af en lukket distributionsmodel, vil virke som en blåstempling af konceptet – eller om de vil blive udsat for kritik i sammen størrelsesorden som Apple.

Nu vi snakker App Store og apps i det hele taget, så er et andet kritikpunkt iPhonens manglende mulighed for multitasking. Emnet vender jævnligt tilbage her på siden og holdningerne er som altid trukket skarpt op. Den ene halvdel savner det ikke (og må derfor være fanboys), mens den anden halvdel ikke kan leve uden (og derfor truer med at forlade iPhonen til fordel for en anden smartphone). Et godt gratis råd her fra: Vælg ikke en mobil med Windows Phone 7, for den vil heller ikke kunne fuldblods multitaske. I stedet har den en koncept med baggrundsnotificering af alerts. Understøttelse af copy and paste bliver der heller ikke noget af. Microsoft begrundelse er, at ingen har brug for det alligevel. Det var vel i og for sig også Apples begrundelse for, at udelade det i sin tid. Det kom dog med i OS 3.0, men er der nogen der bruger det? Jeg har brug det under 5 gange i min tid oms iPhone-bruger, så måske har Microsoft ret i deres vurdering.

Hvis der skal spindes en ende på det hele må det være, at kritikken af Apples valg en en lukket distributionsmodel, fravær af rigtig multitask og manglende copy and paste, har været forfejlet – eller at Microsoft er blevet Apple-fanboys. For det er man jo per definition, hvis man ikke går ind for en åben distributionsmodel og mulighed for multitasking. Eller er verden måske mere nuanceret end som så?

Kilder: tipb & engadget.

Skrevet af Martin Wolsing, 17/03 2010
Relaterede indlæg

Kommentarer
Subscribe to RSS
  • Nuke

     

    Jeg ser nu ingen problem i hverken det Apple gør eller det som Microsoft vil gøre.

    Alt det der som at nogle er trætte af at Apple skal køre “lukket” systemer syndes jeg ikke holder, for en ting at helt sikkert det virker jo SUPER, og jeg personligt har ikke det ville behov for at køre andet på hverken iPhone eller Mac.

    Det er som altid ting der kan gøres bedere/anderledes men vi snakker også om en meget bred vifte af bruger og ikke alle kan gøres tilfreds.

    Men jeg venter da spændt, på at se hvordan Microsoft´s nye mobil vil udvikle sig…

    17. marts 2010 @ 10:49

  • ximen

     

    Hvad angår cut, copy, paste så er det en af de funktioner, jeg bruger mest. Jeg har ofte brug for at kopiere tekst fra en vedhæftet fil til en email eller fra en email til en anden eller til noter osv. Jeg bruger funktionen dagligt.

    Hvad angår multitasking, så er jeg ganske godt tilfreds med ikke at kunne håndtere mere end et program af gangen. Det hænger sammen med, at jeg har svært ved at koncentrerer mig, hvis der kører 4-5 ting på samme tid. Jeg gætter på at Apple introducerer det på et tidspunkt – jeg håber blot at man kan slå meget af det fra, så det tilfredsstiller begge lejre.

    17. marts 2010 @ 11:30

  • morten

     

    Det lyder som om Windows Phone 7 er Microsofts svar på iPhone OS 2.0. Deres problem vil nok være at Apple udviklingsmæssigt er langt foran, så når Microsoft udgiver Windows Phone 7 til jul vil Apple være halvvejs mellem iPhone OS 4.0 og 5.0. Mon ikke vi f.eks. har en god multitask-løsning til den tid.

    17. marts 2010 @ 11:31

  • kafri

     

    Er helt enig med ximen. Benytter også copy-paste i stor stil. Mht. multitasking kan jeg ikke forestille mig at det vil virke i det nuværende iPhone OS. Men jeg kunne da godt tænke mig at det kunne virke, så man eksempelvis kan benytte “Sleep Cycle” men telefonen låst og på standby.

    17. marts 2010 @ 12:33

  • Hembo

     

    Cut’N'Paste:
    Kan slet ikke undvære det. Faktisk bruger jeg det så meget hver dag at det ofte irriterer mig at man ikke kan lave den samme”mark/cut/copy” funktion i f.eks. SMS’er, som man kan i meget andet tekst, men at man er “nødt” til at kopiere hele SMS’en – samt at flere (hvis ikke alle) tekstpræsenterende programmer, nyhedsprogrammer, RSS readers, osv. osv. osv. ikke tillader mark/copy overhovedet. – Det er en OM’er

    Multitasking:
    Jeg savner ikke multitasking selv om jeg er vant til det fra mit daglige virke blandt kommandolinierne på diverse UNIX maskiner. Jeg synes at Apple på nydeligste vis har formået at have en “keep state” situation, der gør at når man lukker det ene program for at starte et andet (f.eks. for copy/paste noget), så er det første program samme sted når man åbner det igen, og man kan derved indsætte den tekst man lige har kopieret fra et website. Det er f.eks. ikke noget problem at trykke på “Home” selv om man er midt i en SMS, når man på et senere tidspunkt vil fortsætte er den halvfærdige besked klar til at blive arbejdet videre på.
    Det man kunne ønske sig således at kravet om multitasking var mindre, var at man kunne få iPod’en til at afspille stream’s fra nettet, så man ikke havde problemer med at f.eks. ShoutCast App’en ikke kan multitaske.
    Jeg ved ikke om dette allerede er delvist muligt via iTunes “radio”-funktion eller iTunes “Open Audio Stream”-funktion (Ctrl-U i Windows), og at man på den måde evt. kan lave en “radio-stream” playliste.
    Jeg har haft min iPhone jailbreak’et, mest for at undersøge mulighederne, og jeg har haft programmer kørende i baggrunden – men det eneste jeg virkeligt savner er muligheden for at tilgå div. toggle/check-funktioner, (WiFi on/off, BT on/off, “check for new”-mail, med flere) på en nem måde, evt. via tap på statusbaren. Aktivt brug af disse funktioner kan spare mange % på batteribudgettet, og derved forlænge brugstiden inden opladning, ved bl.a. at minimere brugen af “push”, at iPhonen ikke bruger energi på at undersøge for WiFi net, BT enheder, 3G net dækning, osv.

    17. marts 2010 @ 13:23

  • Kasper

     

    Jeg bruger Cut and paste funktionen rigtig tit og jeg kunne helt sikkert bruge multifunktioner hve eneste dag. Det irritere mig vanvittigt at når der kommer en SMS som jeg vil læse går iPhone heldigvis selv over i SMS appet, men jeg skal selv til at finde det app jeg i forvejen var igang med og måske endda vente på jeg bliver logget på igen fx ved IM apps

    17. marts 2010 @ 13:28

  • Jacob

     

    Helt enig med Hembo i at copy-past functionen i Iphonen ikke er god nok. Det kan altså laves bedre.

    Som kasper siger fungere det med at modtage en besked inde i en app heller ikke. Dette har jeg dog løst ved hjælp af et jailbreak app som gør at man kan svare på beskeder direkte i “besked modtaget” vinduet, rigtig smart.

    - I overskriften står der “Er microsoft blevet apple fanboys”, udover forkert brug af ordet fanboy vil jeg tro det skal betyde, er Microsoft nu begyndt at kopiere apple?

    Svaret er at det har de gjort i rigtig lang tid! Dette er ikke noget nyt, store firmaer har altid prøvet at kopier og tilpasse andres populærer produkter.

    Hele konceptet med windows, altså vinduerne, har microsoft taget fra apple.

    Var apple MS fanboys da de puttede mms og copy paste ind i Iphonen? Noget windows mobile allerde havde haft i mange år.

    Men hvorfor ms har valgt ikke at have copy past med fra starten i deres nye mobile styresystem er for mig uforklarligt. De skyder sig selv i foden.

    - Det med den kontrolerede “app store”, altså apple/ms modellen, VS. Android market: Der skrives at app store er en kæmpe succes og Android market er en fiasko – Underforstået at det lukkede system er vejen frem og det åbne er døbt til døden.

    Det skrives at det og det firma har solgt så meget og tjent så så mange penge på app store. Det gør det bare ikke til en succes for forbrugeren, ikke nødvendigvis i hvert fald. Bare fordi noget sælger godt gør det bestemt ikke per difination til noget godt. Det er smartphones vi snakker om, jeg er ret ligeglad med halvdårlige gameloft spil med virtuelle knappe på skærmen, der fungerer bare ikke. Men hvor er mit google talk, min “overfør filer via bluetooth” app osv. osv.

    Android market er ikke så gammelt endnu, Android er først ved langsomt at modnes her med 2.1 updaten. Der er endnu ikke solgt så mange (i forhold til iphones). Bliver spændene at se hvordan det ser ud om 1 til 2 år når Android er mere modnet og dermed måske også har fået flere “mainstream” kunder.

    17. marts 2010 @ 14:39

  •  

    @Jacob

    Hvori består fejlen i overskriften? Hvis der er en fejl skal det selvfølgelig rettes.

    Og nej, “fanboy” går ikke på at MS kopierer Apple. Det synes jeg også jeg gør klart i klummen, men åbenbart ikke klart nok. Jeg prøver derfor igen: Der er sådan set ikke noget nyt – og i mine øjne heller ikke hverken problematisk eller interessant – af snakke om, hvem der kopierer hvem. Det det handler om er, at iPhone-kritikerne altid trækker “fanboy”-termen frem, hver gang de tilfredse iPhone-brugere ikke deler deres kritik at fx. App Stores lukkethed. Dvs. hvis man synes at en lukket App Store er en god ide, er man fanboy eller lider af Stockholm-syndromet. Det er kritikernes rationale. Nu da MS vælger samme vej som Apple, må de derfor, i kritikernes logik, selvfølgelig være fanboys. Deraf den spørgende overskrift: Er Microsoft blevet Apple-fanboys? Et spørgmål der er stillet til Apple-kritikerne, så de måske kan tænke lidt over, om man automatisk er fanboy, bare fordi man er enig med Apples model.

    Jeg havde håbet, at det var denne debat, min klumme ville sætte igang, og ikke hvorvidt copy/paste fungerer efter hensigten eller om multitask er uundværlig.

    17. marts 2010 @ 15:10

  • Jacob

     

    @Martin

    Fair nok.

    Så har jeg intet at tilføje. Synes ikke rigtig det er et emne med meget kød på. At nogen (hvem), kalder folk for apple fanboys, hvis de synes at en lukket app store er en god ide, siger vidst alt om dem.

    Det er langt mere interessant, for mig, hvorfor du (Martin) og andre synes at en lukket app store er godt, og lige frem bedre end en mere åben. Men det er tydeligvis heller ikke det du vil diskutere med det blog indlæg, så lad os tage den et andet sted.

    17. marts 2010 @ 16:23

  • Hembo

     

    @Jacob: “Hele konceptet med windows, altså vinduerne, har microsoft taget fra apple. ”

    Som igen har stjålet det fra Xerox :-)

    17. marts 2010 @ 16:26

  • Jacob

     

    Nå ja, havde jo faktisk en ting at tilføje.

    Du skriver at Ms har valgt “apple modellen” fordi den har vidst sig mere succesfuld. Succesen er for mig ikke kommet af at den er lukket men pga. god opbygning, nem betaling, mange solgte iPhones og self. gode apps.
    Alle disse ting er lige så nemt at lave åbent som lukket.

    Ms har valgt “apple modellen” fordi det er en penge maskine. Hvis man vælger den helt åbne model kan alle udgive apps, hoste app’en på deres egen server. På den måde får udviklerne 100% af de penge brugerne betaler for varen.

    MS tager 30% af alt omsætning på deres app market = penge maskine.

    17. marts 2010 @ 16:31

  • Jacob

     

    @Hembo

    Yes, korrekt.

    17. marts 2010 @ 16:37

  •  

    @Jacob

    Lad os da bare tage den her, for det kan gøres kort: Jeg synes en lukket model er god fordi, at den er mere sikker og højner kvaliteten (fordi Apple tager et ansvar for at appsne virker). At der findes meget lort kan vi nok hurtigt blive enig om, og her kunne Apple efter min mening sagtens stramme mere op men det virker trods alt. En pivåben App Store ville tiltrække platugler, malware osv.

    Det er så nemt bare at foreslå at Apple skal åbne op; at Apple skal muliggøre batteriskifte, at Apple skal tillade Flash osv. Men det er alle disse (fra)valg, Apple er nødt til at tage, for at give os den helt rigtige brugeroplevelse. Intet ville da være nemmere end bare at inkludere det hele i en pærevælling, men det kan enhver jo gøre, det er ikke Apples opgave. Som jeg ser det, kan vi ikke få det hele på en gang. Vil vi have den elegante enkelthed der præger Apples produkter hele vejen igennem, må vi acceptere, at Apple skærer alt det væk, som de mener kun virker 99%. Det er den pris vi betaler. 99% er ikke godt nok til Apple – og det er ikke godt nok til mig. Vil man noget andet vælger man bare Android – ingen sure miner der.

    17. marts 2010 @ 16:46

  •  

    @Jacob

    Lige en kommentar til din pengemaskine.

    Jeg er selv udvikler og jeg ved godt hvad jeg ville vælge, hvis valget stod mellem disse to:

    1) 100% af indtægterne af en solgt app jeg selv skulle markedsføre og distribuere

    2) 70% af indtægterne som Apple markedsfører og 50 mio. iPhone-brugere kan finde med 4 klik.

    Som uafhængig udvikler ville jeg ikke nå i nærheden af de salgstal, jeg har i dag uden Apples hjælp, det er helt sikkert. Mit gæt er, at det betyder et sted mellen en faktor 100 og 1.000 for salget – mindst. 30% er billigt i den sammenhæng og jo ikke ulig hvad alle andre giver forhandlerleddet. Jeg har endnu ikke mødt en udvikler der var utilfreds med den ordning. Det er fuldstændigt unikt at have adgang til en slagskanal som App Store – i mine øjne er det hovedforklaringen på successen, når man ser det fra en udviklers synspunkt. I Android kan man ikke en gang få lov at sælge apps til danske kunder endnu… Det er der ikke meget forretning i for en dansk udvikler.

    Jeg er enig i, at successen ikke kommer fordi App Store er lukket, men fordi den er lækker, enkelt og elegant. Som jeg ser det, er lukketheden og Apples kontrol dog en absolut nødvendighed for denne eleganthed. Man kan ikke have både anarki og enkelhed på samme tid.

    I øvrigt laver Apple ikke de store penge på App Store. Det koster kassen at drive den og ift. hvad de sælger af hardware er det peanuts. App Stores formål er, at drive salget af hardware – intet andet.

    17. marts 2010 @ 16:56

  • Cinepod

     

    Artiklen er godt nok iPad relateret, men eftersom den benytter iPhone OS, er det stadig relevant:
    http://www.appleinsider.com/articles/10/02/18/inside_apples_ipad_multitasking.html

    Nederst på siden findes en længere informativ video.

    17. marts 2010 @ 18:39

  • Martin Grøn

     

    Kunne man tænke sig at Microsoft var lidt mere luskede i denne sag – de får jo ofte en dom i mod sig hvis de “bygger” noget ind i deres styresystem, som deres browser der pludselig ikke må være de mere. Forestil jer at Mercedes fik at vide at de SKULLE tilbyde en fiat, Skoda eller audi motor når de solgte en bil!

    Nå, men MS bygger en lukket shop og nogen får ondt i r….. fordi de er verdens dominerende, der kommer en lov der siger de ikke må have en lukket shop og vupti, bliver apple nødt til at åbne deres shop!!!

    Jeg ser normalt ikke konspirationsteorier…men det var det første jeg så her!

    17. marts 2010 @ 21:14

  • Martin Grøn

     

    Jeg glemte at det de eneste steder jeg savner multitasking er i et messenger program og hvis man kunne tage telefonen UDEN at tom tom skulle lukke ned først, så var tomtom også interessant for mig – men ellers savner jeg det heller ikke – har før haft MS der skulle genstartes hver dag fordi den ikke kunne finde ud af at afslutte aps godt nok.

    17. marts 2010 @ 21:15

  •  

    savner multitaskning helt vildt jeg ville eksempelvis gerne høre p3 i baggrunden lige som ipod programmet kan køre bag ved og hvad med og så ville jeg også gerne kunne køre skype så folk altid kunne ringe bare for at kommer med et par eksempler

    17. marts 2010 @ 22:58

  • Jonas

     

    Det er mig godt nok en gåde hvordan det skulle være muligt at undvære copy-paste.

    19. marts 2010 @ 06:20

Skriv en kommentar

For at kommentere skal du udfylde navn og mailadresse. Du kan også oprette en profil på siden. Du finder registreringsformen nederst i sidebaren i højre side (klik på "Opret").