iRepair

Ugens afstemning: Tror du at Telia ændrer i deres iPhone 3G-abonnement?

I løbet af denne uge, fredag d. 11 for at være mere præcis, begynder salget af iPhone 3G i hele verden og i lille Danmark.

Efter sidste uges afstemning, hvor et overvældende flertal sagde, at de ikke skulle have en iPhone 3G fra Telia, synes jeg det kunne være interessant at vide, om folk tror, at den megen debat der har været omkring Telias iPhone 3G-abonnement får Telia til ændre noget eller om det ikke har nyttet noget som helst.

Tror du, at at Telia ændrer vilkårene for abonnementet (eller tilbyder flere abonnementer) skal du komme med et bud på, om de bliver i løbet af ugen (dvs. før iPhone 3G sættes til salg) eller om ændringen først sker senere efter iPhone 3G sættes til salg. Tror du ikke, at Telia ændrer noget som helst, stemmer du selvfølgelig bare nej? Du må meget gerne begrunde dit valg i kommentarerne.

Afstemningen løber ugen ud (med mindre Telia i løbet at ugen ændrer deres iPhone 3G-abonnements-vilkår).

Tror du Telia ændrer iPhone 3G-abonnementet?

  • Ja, efter frigivelsen af iPhone 3G (47%, 118 stemmer)
  • Nej (45%, 112 stemmer)
  • Ja, inden frigivelsen af iPhone 3G (8%, 19 stemmer)

Stemmer i alt: 249

Loading ... Loading ...
Skrevet af Martin Wolsing, 07/07 2008
Relaterede indlæg

Kommentarer
Subscribe to RSS
  • Peter321

     

    Hvor stemmer man?

    Personlig tror jeg ikke det ændrer det, den samlede pris på iPhone i DK er fint på linje med andre lande, faktisk billigere end i de andre skandinaviske lande hvor Telia har den, så jeg stemmer NEJ.

    7. juli 2008 @ 08:17

  •  

    Hvad er der galt med Telias abonnement? Ja, det er dyrere end mange andre danske abonnementer, men har du sat dig ned og regnet lidt på de andre landes endelige pris? Du vil opdage at Danmark egentlig har det ganske udemærket, når sammenligningen først er overstået.

    Der vil være væsentligt mere piveri, hvis Telia rent faktisk gik ind og ændrede på abonnementet.

    7. juli 2008 @ 08:22

  •  

    @Allan Schmidt

    Det er korrekt, at minimumsprisen i Danmark er lavere end i de fleste andre lande, men det skyldes, at deres bindingsperioder er længere og at der i deres minimumspris er inkluderet forbrug i en længere periode. Hvis man regner Telias priser om til at man beholder telefonen hos dem i 24 mdr med deres iPhone-abonnement er billedet et helt andet.

    Her er et par eksempler for en iPhone 3G inkl. 24 mdrs. forbrug:

    Danmark:
    1395 kr + 6*599 kr + 18*399 kr = 12171 kr

    Norge:
    1390 nkr + 24*399 nkr = 10298 kr

    USA:
    $199 + 24*$70 = 8897 kr

    Sverige:
    1695 skr + 24*299 skr = 7037 kr

    Abonnementerne er ikke sammenlignelige, jeg har blot valgt billigste løsning.

    /martin

    7. juli 2008 @ 09:09

  •  

    Det er som om vi er 2 grupper mennesker i den her debat; en der råber “vi vil have fri data” og en anden der råber “i skal ikke brokke jer over prisen”.. Men for fa’en.. Det er de færreste der brokker sig over prisen.. Lyt nu til hvad vi brokker os over..!

    600 kroner er meget, men jeg er klar til at betale det for at have en iPhone, som ikke skal hackes, men jeg vil ha’ fri data til den! Og hvis ikke Telia indser hvor lille en udgift det er for dem at gå fra 300mb til 10gb (Let’s face it, teleselskaber har jo aldrig haft udgifter i nærheden af 10/mb, og det er da også fint at de gerne vil tjene penge, men come on!), så kan de sikkert godt regne med at et af de andre selskaber har et abonnement med billig flat-rate data klar til starten af Januar 2009 (TDC udbyder det lige nu for 230 kr), og så tror jeg næppe jeg gider blive hængende.. Midt i Telias panik over ikke at hive deres subsidier ind i løbet af 6 måneder, gør de det altafgørende at sikre sig hver en krone i løbet af den tid, for de får nok en hel del færre chancer for at skrabe dem sammen bagefter..

    7. juli 2008 @ 09:29

  • LaWiPi

     

    @Wendelboe
    Så må der være 3 grupper mennesker i denne debat (og jeg hører til nr. 2):

    Dem der råber: “Til den pris, vil vi have fri data”
    Dem der råber: “Giv os nogle flere valgmuligheder”
    Dem der råber: “i skal ikke brokke jer over prisen”

    7. juli 2008 @ 10:01

  •  

    #4+5

    Det fremgår også af sidste uges afstemning, hvor jeg skelnede mellem “Nej, det er for dyrt” og “Nej, det passer ikke til mine behov”. Jeg tilhører også gruppen, der vil have flere valgmuligheder.

    /martin

    7. juli 2008 @ 10:07

  • www.chomsky.info

     

    In Economics, monopoly (also “Pure oligopoly”) exists when a specific individual or enterprise has sufficient control over a particular product or service to determine significantly the terms on which other individuals shall have access to it. [1] Monopolies are thus characterized by a lack of economic competition.

    Der er ikke meget konkurrence overfor denne udbyder hva?
    Det ærgelige er, at det sammentidig ødelægger et pisse godt produkt, fordi det kommer til at skrige: “SE MIG JEG HAR EN IPHONE, OG BETALER KR 600 MD FOR AT SE 2 YOUTUBE KLIP OM DAGEN PÅ MIT HURTIGE 3G NET”

    fantastisk jeg vidste ikke man kunne ødelægge et godt produktdesign blot på et abbonnement (og en tyranisk udbyder)

    7. juli 2008 @ 10:11

  • mcsveske

     

    Der er vist nogen der har glemt erhvervs livet i denne debat om iphone abonnementer. Det ser for mig ud som om at det er her at indtjeningen skal komme fra til Telia. Det er jo bæsten dobbelt pris i forhold til privat abonnemet uden nogen som helst fordele specielt for erhverv. Det giver i mine øjne blot benzin til bålet om at Telia ikke har den fjerneste ide om produktet og dens potientale, specilet til erhvervslivet hvor jeg spår den en kæmpe succes(-DK).
    Problemet er jo at man som køber, hverenten det er privat eller erhver, ikke har mulighed for at få det abonnement der passer til den enkelte. Det gør at produktet er så firkantet at det kun bliver en meget begrænset succes, da målgruppen så vil være meget begrænset.
    Der burde være lavet en grundpakke som så den enkelte kunne vælge at tilkøbe til, f.eks fridata eller fri sms, eller også så skulle det være muligt at købe den helt uden abonnement for derefter selv at vælge et abonnemet, eller blot benytte sit nuværende telia abonnement.

    Konklusionen er at hvis man ønsker at få success med sit produkt, så skal der være noget vælge imellem. Chancen for at man faktisk for solgt sit produkt er jo størst hvis man kan tilbyde noget at vælge i mellem flere muligheder end blot det er denne eller ingenting, i såfald vil de lang de fleste muligekøbere vælge ingenting, takke for kigget, og så købe et varen et andet sted hvor man har mulighed for at vælge.
    Det er simpel markedsføring, undersøg kundens behov, det skal opflydes for at give et salg, og her har Telia snorksovet, de har ihvertfald ikke formået at forstå at alle ikke har samme behov.

    7. juli 2008 @ 10:29

  • LaWiPi

     

    @mcsveske
    110% enig!

    7. juli 2008 @ 10:34

  •  

    Jeg tror ikke på, at der kommer en ændring i abonnementet før frigivelsen. Så skulle de i hvert fald gøre det i løbet af torsdag, så medierne ikke kan nå at kritisere det før salget starter. Men jeg tror ikke på det.

    Tværtimod tror jeg, at de kommer med en ændring sidst på året/først i ’09, ligeomkring når bindingsperioden for de kunder der køber iPhone 3G nu. Jeg kan godt forestille mig, at de til den tid vil sænke abonnementsprisen så den kommer til at ligge på 399,- pr. måned, muligvis med et lidt ændret abonnement.

    Det der kan gøres, for at abonnementet bliver ændret hurtigt, er at dem der køber dem lige efter lanceringen, bruger de 300 MB meget hurtigt. Telias pressechef har selv flere gange sagt, bl.a. i KommunikationsCast #67, at Telia vil følge forbruget løbende hos de kunder der køber iPhone, og muligvis tilpasse abonnementet efter det. Lad os håbe, det er sandt.

    7. juli 2008 @ 11:51

  •  

    #9 Jeg mener selvfølgelig, at de også sænker prisen til 399 kr. for nye kunder, så alle kommer til at betalie 399 kr. efter januar 2009.

    7. juli 2008 @ 11:53

  • LaWiPi

     

    @Simon
    Jeg tror det heller ikke at vi ser nye abonnementer inden d. 11. juli, men HVIS vi gjorde det, så ville jeg umiddelbart mene at det udelukkende er noget positivt, og i pressen kunne det af Telia sagtens spinnes til udelukkende at være noget positivt: “Vi lytter til vores kunder” -ikke en svag operatør.. Jeg ville i hvert fald se det som noget positivt, men måske med et lille smil på læben.

    7. juli 2008 @ 11:59

  •  

    @admin/3:

    Det er fine beregninger, men dine antagelser kræver at Telia fastholder samme månedspris ved en længere bindingsperiode ellers holder de ikke. Er det realistisk eller kunne man forestille sig at de ville sænke månedsprisen, når der var en længere periode at tjene pengene på?

    7. juli 2008 @ 21:22

  • Emil

     

    Jeg ved godt st chancen for at de ikke ændre noget er stor, men jeg har valgt at tro at de laver nye abbonomenter efter frigivelsen. Fordi jeg tror at det vil vise sig at de ikke får solgt ret mange, pågrund af et alt for dyrt abbonoment. Og fordi at detaljerne i det første abbonoment er dårligt skruet sammen. Fri SMS er der ingen grund til, fri data havde de nemt kunne give til samme pris.

    7. juli 2008 @ 22:10

  •  

    #13

    Bindingsperioden er kun 6 mdr i Danmark, mens den i USA er 24 mdr. For at kunne sammenligne disse to lande, må man derfor forudsætte at man forbliver kunde hos Telia efter de 6 måneder (selvom man ikke er bundet) til den pris som de har annonceret gælder efter 6 måneder. Telia har sagt 599 de første 6 måneder og 399 derefter (hvis man vælger at blive). Om de sænker de 399 kr er jo ikke til at vide, men de skal sænkes ret kraftigt for at nå ned på hvad iPhone koster i de andre ande i ligeså lang tid.

    Telias fejl er, at de kalkulerer med, at folk forsvinder efter 6 måneder. En mere offensiv strategi havde været at sænke prisen fra de 599 til fx. 399 fra starten i håb om at det ville få folk til at blive hos dem.

    /martin

    7. juli 2008 @ 22:21

  •  

    #15:
    Jeg er enig i, at man skal sammenligne samme periode.

    Hvad jeg ikke er enig i, er din antagelse at Telia ville fastholde prisen på månedabonnementet, hvis de havde en 24 måneders bindingsperiode at lege med. Det vil slet ikke give nogen mening, hvis de gjorde det, så din antagelse gør intet andet end at sætte et skævt billede op af en potentiel virkelighed, som gør hastigt læsende brugere rasende.

    Fair skal være fair og det synes jeg ikke du er.

    7. juli 2008 @ 22:44

  •  

    #14:

    Hvor megen ville trafik ville du bruge om måneden, hvis du havde et Telia abonnement? Vil du lave et regnestykke for mig?

    At smide “VI VIL HAVE FRI TRAFIK FOR ELLERS ER TELIA DUMME” på bordet er ikke det mest konstruktive. Det er nemt og ligger godt i munden, men derfor behøver det ikke være rigtigt.

    Jeg skal nok lige pointere at jeg ikke arbejder for Telia. Jeg mener bare at diskussionen har været ret så ensidig i netop denne sag og det er lidt synd.

    7. juli 2008 @ 22:49

  •  

    @Allan

    Man kan jo ikke sammenligne ud fra antagelser og gætterier. Jeg forholder mig til, hvad det rent faktisk koster at have en iPhone hos Telia i 2 år sammenlignet med hvad det koster i andre lande og der er det altså dyrere i Danmark.

    Faktum er, at iPhone 3G koster x kr, men sælges for x kr minus et tilskud. Dette tilskud vil Telia så hive hjem over 6 mdr. plus de skal have for hvad forbruget koster. Min anke går på, at jeg gerne vil have lov til at betale tilskuddet med det samme, og ikke over 6 måneder, mod at få lov til at vælge abonnement selv. Bedømt ud fra 599 kontra 399 skulle man tro at tilskuddet er 1200 kr. Jeg vil til hver en tid hellere betale 1395 + 1200 kr med det samme og så vælge et andet abonnement. I Schweiz kan man købe iPhone 3G uden abonnement il ca. 2400 kr så det er nok ikke helt ved siden af.

    Det er der jeg vil hen. Telia kan til dels (bort)forklare sig med 6 måneders binding, men det er ikke hele sandheden.

    /martin

    7. juli 2008 @ 23:38

  • Peter

     

    Telia Danmark ændrer intet. De er ligeglade.

    Så er det godt, at der tilsyneladende snart kommer alternativer til Telia:

    http://macworld.idg.se/2.1038/1.170948

    7. juli 2008 @ 23:54

  • LaWiPi

     

    @Allan Schmidt
    Man kan ikke lave sammenligningen på andre måder, end den som Martin har lavet; tage udgangspunkt i det vi ved i dag. Alt andet vil være spekulationer. Det har iøvrigt heller aldrig været Martin, der har råbt op om fri trafik.

    8. juli 2008 @ 06:26

  •  

    @19:
    “Man kan ikke lave sammenligningen på andre måder, end den som Martin har lavet; tage udgangspunkt i det vi ved i dag.”

    Sikke noget pjat. Hvis det var tilfældet, så kunne han ikke foretage sammenligningen for Telia kører kun et 6 måneders abonnement. Det er det vi ved i dag.

    “Alt andet vil være spekulationer.”

    Og du mener ikke at det er en spekulation at antage at Telia vil fortsætte med en høj abonnementpris, hvis de havde en bindingsperiode på 24 måneder? Det mener jeg i allerhøjeste grad at det er. Hvis en spekulation ikke er i orden, så er en anden altså heller ikke. Enten eller.

    “Det har iøvrigt heller aldrig været Martin, der har råbt op om fri trafik.”

    Det tor jeg heller ikke at jeg har lagt op til. Det var vist mere Emil.

    8. juli 2008 @ 07:33

  •  

    “… for Telia kører kun et 6 måneders abonnement”

    Jeg mener selvfølgelig bindingsperiode i stedet for abonnement. My bad.

    8. juli 2008 @ 07:33

  •  

    “Man kan jo ikke sammenligne ud fra antagelser og gætterier. Jeg forholder mig til, hvad det rent faktisk koster at have en iPhone hos Telia i 2 år sammenlignet med hvad det koster i andre lande og der er det altså dyrere i Danmark.”

    Det er korrekt, men du ender med at give et forkert billede. Telia ender med at være dyrere, men det skyldes den korte bindingsperioden, som jeg ikke formoder nogen vil af med, eller?

    Det jeg prøver at sige er, at teleselskabet, der sælger iPhonen, har visse omkostninger som skal hentes hjem. Telia har med sikkerhed 6 måneder til at lave den indtjening på – mod sikre 24 måneder for andre landes teleselskaber. Derfor vil en beregningsnøgle _altid_ se anderledes ud for du arbejder med to helt forskellige udgangspunkter.

    Hvis Telia havde haft 24 måneder, så vil jeg æde min gamle hat på at tallene så anderledes ud.

    8. juli 2008 @ 07:40

  • LaWiPi

     

    @Allan Schmidt
    Hell No, jeg er glad for den maksimalt tilladte bindingsperiode på 6 mdr. som er lov i DK!! (godt gået Chr.Borg) :-D -Det er jo stavnsbond-agtigt at binde folk i 2 år for en s…. telefon! -længe leve den lov.

    Vi ved at Telia sætter prisen til 399,- efter de 6 mdr. er aftjent, det har Telia selv oplyst. Det er derfor ikke at antage noget, men blot at holde sig til fakta, lige som man er nødt til at kigge på en 24 mdrs. periode for at kunne sammenligne med de andre lande (aht. deres bindingsperiode).
    Hvis man begynder at bevæge sig udover det vi får oplyst, begynder det for usikkert. Det er nødvendigt for øvelsen -og eneste kendte data- at bruge de af Telia oplyste 399,- når bindingsperioden udløber.
    -Men du har da ret, det skulle være mærkeligt hvis Telia fastholder de 399,- i 1½ år uden at røre en finger. Personligt tror jeg at den oplyste pris på de 399,- udelukkende skal tjene som ren psykologi fra Telia, så man er mere villig til at æde de første 6 mdr.

    Der er fuld forståelighed fra min side om at Telia skal hente penge hjem, det må de gerne, men jeg havde hellere set at iPhone havde været prissat højere i udgangspunktet, og det månedlige abonnement lavere -selvom det blev det samme i den sidste ende. Det giver nemlig indtryk af af åbenhed og ikke det fordækte og delvist udspekluerede, som jeg forbinder iOn med, og som vi er blevet serveret. -det er min anke mod Telia

    8. juli 2008 @ 08:11

  •  

    @Allan Schmidt & Lawipi

    Faktisk skal Telia sænke abonnementsprisen til under 119 kr efter de 6 måneder, for at komme helt ned på hvad iPhone kan fås til i Sverige over 2 år. Dvs. at kigger man kun på minimumsprisen, skal man have et utroligt lavt forbrug efter de 6 måneder, før det er billigere i Danmark sammenlignet med i Sverige, trods man der er bunder 24 måneder.

    Vi kan også se sådan her på det: Andre selskaber kan sagtens tjene penge på diverse billige abonnemnter. Telias eneste merudgift i forhod til dette er tilskuddet til telefonen. Vi ved ikke hvad dette tilskud er, men et rimeligt gæt er 1200 kr. Vi kunne også sige 1800 kr. Jeg tror rigtigt mange hellere ville betale disse 1800 kr på forhånd (så har Telia ikks sat til på telefonen) og så vælge et abonnement efter eget hoved hos Telia (så tjener Telia penge på telefonien som alle andre selskaber kan finde ud af).

    Problemet kan være, hvis Telia har en forventning om, at iPhonen er et guldæg, der skal levere højere fortjeneste end andre telefoner – og det er lidt det jeg tror det handler om.

    /martin

    8. juli 2008 @ 08:57

Skriv en kommentar

For at kommentere skal du udfylde navn og mailadresse. Du kan også oprette en profil på siden. Du finder registreringsformen nederst i sidebaren i højre side (klik på "Opret").